Technological difficulties faced by teachers of elementary education in Tabascoat the beginning of the COVID-19pandemic

Authors

  • Dina Veronica Gallegos-Fernandez Escuela Rosario María Gutiérrez Eskildsen. Licenciatura en Educación Primaria http://orcid.org/0000-0003-2986-0744
  • Gamas Escuela Rosario María Gutiérrez Eskildsen
  • Manuel Álvarez Hernández Escuela Rosario María Gutiérrez Eskildsen

DOI:

https://doi.org/10.19136/etie.a3n6.4104

Abstract

This article presents a partial result of a research project originated by the lockdown resulting from the COVID-19 health emergency in the State of Tabasco, Mexico. The purpose was to identify the difficulties faced by basic education teachers, in relation to technological resources, when they had to move their teaching work to their domestic environment in order to conclude the 2019-2020 school year. The questionnaire used was based on the study La Escuela en Casa, carried out by the Evaluation and Measurement Group: Education for Social Cohesion (GEMEduCo) of the University of Valencia, Spain. The questionnaire was adapted to the Mexican context and applied through a survey. The final instrument consisted of 39 questions that account for140 variables; however, in this report only 43 variables are exposed those related to technological resources and connectivity are exposed. The type of sampling was non-probabilistic, of the snowball type. The total sample was made up of 568 basic education teachers. A characterization of the teachers who participated in the study is presented, followed by the descriptive analysis and crossed tables of the variables considered regarding ICT. The results suggest that the difficulties faced by teachers were generalized, without differences on type of school, its context, educational level or years of service.

Keywords: Teachers; ICT; Connectivity; Pandemic; COVID-19; Technological equipment

Author Biographies

  • Dina Veronica Gallegos-Fernandez, Escuela Rosario María Gutiérrez Eskildsen. Licenciatura en Educación Primaria
    Profesor Investigador, Responsable de Cuerpo Académico Evaluación Educativa, Perfil PRODEP, Jefa del Departamento de Evaluación
  • Gamas, Escuela Rosario María Gutiérrez Eskildsen

    Profesora y Licenciada en Educación Primaria, con 30 años de servicio en este nivel educativo, Maestría en Educación Superior, Doctorado en Ciencias de la Educación. Incursionó como docente, directora y supervisora, Jefa del departamento Técnico Pedagógico de Primaria en Tabasco, así como coordinadora ejecutiva de programas y proyectos de Educación Básica. Actualmente es docente de la escuela Rosario María Gutiérrez Eskildsen, Licenciatura en Educación Primaria, con perfil PRODEP. Elaboró un modelo para la transformación de la escuela primaria en Tabasco, ganando el primer lugar en el Certamen Estatal de Producción de Investigación en Educación Básica de Tabasco.

  • Manuel Álvarez Hernández, Escuela Rosario María Gutiérrez Eskildsen

    Licenciado en Ciencias de la Educación, Especialidad en docencia, Maestro en Educación por Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, coordinador de la zona 03 del Instituto Nacional de Educación para Adultos, subdirector, director y docente de la escuela Rosario María Gutiérrez Eskildsen , Miembro del cuerpo académico en Evaluación educativa, perfil PRODEP 2019-2021

References

Acosta Nuñez., J. N; Parrales-Poveda, M. L. & Arcos-Coba, A. P. (2017). Aplicación de las herramientas TICs en el proceso enseñanza-aprendizaje. Revista científica dominio de las ciencias, 3 (2), 827-840. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6325890.pdf

Aguilar Nery, J. (2020). Continuidad pedagógica en el nivel medio superior: acciones y reacciones ante la emergencia sanitaria En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia: Una visión académica (pp. 47-54). UNAM. http://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia

Cabero, J. (2015). Reflexiones educativas sobre las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Tecnología, Ciencia y Educación, 1, 19-27.

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social. (2018). Diez años de medición de la pobreza multidimensional en México: Avances y desafíos en política social. Medición de la pobreza serie 2008-2018. https://www.coneval.org.mx/Medicion/MP/Paginas/Pobreza-2018.aspx

Cueva, J., García, A., & Martínez, O. (2019). El conectivismo y las TIC: Un paradigma que impacta el proceso enseñanza aprendizaje. Revista Scientific, 4 (14), 205-227. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.14.10.205-227

Ducoing Watty, P. (2020). Una expresión de la desigualdad en educación básica durante la emergencia sanitaria: el caso de una alumna. En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia: Una visión académica (pp. 55-64). UNAM. http://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia

Gargallo Castel, A. F. (2018). La integración de las TIC en los procesos educativos y organizativos, Educar em Revista, 34 (69), 325-339. https://www.scielo.br/pdf/er/v34n69/0104-4060-er-34-69-325.pdf

Groff, J. (2013). Technology-rich Innovative Learning Environments. OECD. http://www.oecd.org/education/ceri/Technology-Rich%20Innovative%20Learning%20Environments%20by%20Jennifer%20Groff.pdf

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. & Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2019). Estadísticas a propósito del día mundial del Internet: Datos nacionales. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2019/internet2019_Nal.pdf

Jornet Meliá, M. J.; González Such, J.; Perales Montolio, M. J.; Sánchez- Delgado, M. P.; Bakieva, M.; Sancho-Álvarez, C. &

Ortega Gaite, S. (2020). Informe técnico. La escuela en casa: Resumen ejecutivo 2020. Ediciones Palmero. https://www.researchgate.net/publication/345921910_La_Escuela_en_Casa_Informe_Tecnico_2020

Long, P., & Ehrmann, S. (2005). The future of the learning space: Breaking out of the box, Educause Review, 40 (4), 42-58. https://www.researchgate.net/publication/43516622_Future_of_the_learning_space_Breaking_out_of_the_box

Secretaría de Educación Pública. (2012). Plan de estudios de la Licenciatura en Educación Primaria 2012. Secretaría de Educación Pública. https://www.dgespe.sep.gob.mx/reforma_curricular/planes/lepri/malla_curricular

Secretaría de Educación Pública. (2019). Principales cifras del sistema educativo nacional 2018-2019. Secretaría de Educación Pública. https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2018_2019_bolsillo.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2013). Enfoques estratégicos sobre las TICS en educación en América Latina y el Caribe. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/ticsesp.pdf

Published

— Updated on 2021-01-28

Versions

How to Cite

Gallegos-Fernandez, D. V., Gamas, & Álvarez Hernández, M. (2021). Technological difficulties faced by teachers of elementary education in Tabascoat the beginning of the COVID-19pandemic. Emerging Trends in Education, 3(6). https://doi.org/10.19136/etie.a3n6.4104 (Original work published 2021)