Usability and appropriations of ICT's among university students of the Faculty of Communication Sciences and Techniques of the Universidad Veracruzana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19136/etie.a5n9.5067

Abstract

Over the years and technological progress, many aspects have emerged in various areas of daily life, education being a sector of constant updating, it is then that ICTs have become a fundamental piece for new teaching practices and Learning; Higher education, capable of improvement and avant-garde, integrates ICTs in these processes, so the research sought to know how students perceive them as part of their training, how much functionality they manage to distinguish, usability (commissioned of arguing how useful software, a processor, etc.) can be) that university students grant by being active users of the wide options and technological tools that they currently have according to their appropriations or perceptions, for which applied a mixed approach, resulting in the degree of usability that students give to the use of ICT is very high, 98.3%.

Keywords: ICT; Usability; Learning; Mediation; Technology tools

References

Alarcón, A. (2014). Guía para la evaluación de la Usabilidad en los Entornos Virtuales de Aprendizaje [EVA]. Información Tecno- lógica, 25 (3), 135-144. https://doi.org/hzm7

Álvarez-Gayou, J. L. (2003). Como hacer investigación cualitativa. Paidós.

Ávila Díaz, W. D. (2012). Hacia una reflexión histórica de las TIC. Hallazgos, 10 (19), 213-233. https://cutt.ly/EJ0JyTT

Cacheiro González, M. L. (2014). Educación y Tecnología: Estrategias didácticas para la integración de las TIC. Editorial UNED.

Secretaría de Educación Pública [SEP]. (2020). Agenda Digital Edu- cativa. SEP. https://bit.ly/3Qapglw

Martín-Crespo, M. C., & Salamanca Castro, A. B. (2007). El muestreo en la investigación cualitativa. NURE Investigación, 27, 1-4. https://cutt.ly/HJ0J9Ke

De la Hoz, F., Martínez, O., Combita, H., & Hernández, H. (2019). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación y su Influencia en la Transformación de la Educación Superior en Colombia para Impulso de la Economía Global. Información Tecnológica 30 (1), 255-262. https://doi.org/hx8k

Hernández-Ávila, C., & Carpio Escobar, N.A. (2019). Introducción a los tipos de muestreo. Alerta Revista Científica del Instituto Nacional de Salud, 2 (1), 75-79. https://doi.org/hp6z

Linares Pons, N., Verdecia Martínez, E. Y., & Álvarez Sánchez, E. (2014). Tendencias en el desarrollo de las TIC y su impacto en el campo de la enseñanza. Cuba: Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 8 (1), 127-139. https://cutt.ly/hJ0KgBL

Martínez, V.L. (2013). Métodos técnicos e instrumentos de investigación. Paidós.

Mor, E., Garreta, M., & Galofré, M. (19 de septiembre de 2007). Diseño Centrado en el Usuario en Entornos Virtuales de Aprendizaje, de la Usabilidad a la Experiencia del Estudiante. [Conferencia]. IV Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño, Evaluación y Desarrollo de Contenidos Educativos Reutilizables, Bilbao, España. https://cutt.ly/SJ0LeDp

Salas Ocampo, D. (4 de junio de 2019). El enfoque mixto de investigación: algunas características. Investigalia. https://cutt.ly/3J0Lohg

Scott, C.L. (2015). El futuro del aprendizaje 2 ¿qué tipo de aprendizaje se necesita en el siglo XXI?. Biblioteca Digital UNESCO.

Taboada, D. S. (2019). La teoría fundamentada en estudios que involucran evaluaciones de usabilidad. [Tesis de Maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio Institucional. https://cutt.ly/zJ0LGuh

Tello, E. (2011). Las tecnologías de la información y comunicaciones (TIC) y la brecha digital: su impacto en la sociedad de México. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 4 (2), 1-8. https://bit.ly/3aGdteo

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2020). Las TIC en la educación. UNESCO. https://bit.ly/3xb8fPq

Published

2022-07-01

How to Cite

Cano González, M. (2022). Usability and appropriations of ICT’s among university students of the Faculty of Communication Sciences and Techniques of the Universidad Veracruzana. Emerging Trends in Education, 5(9), 37-48. https://doi.org/10.19136/etie.a5n9.5067