The story as an innovative strategy to promote creativity in primary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19136/etie.a7n13.6301

Keywords:

story, innovative strategy, recreational reading, attitude of schoolchildren, primary education

Abstract

The research was carried out under the modality of a feasible project based on a descriptive fieldwork. The population and sample of the study consisted of teaching staff (20) and students (60). The data collection utilized the survey technique through a questionnaire instrument, validated in content through expert judgment. Reliability was determined, resulting in 0.81 for students and 0.82 for teachers, considered very high according to the criteria established by Ruiz (2002). The diagnostic results indicate that the teacher promotes little the realization of theater works or the performance of dramatic games combining body expressions with the narration of a specific story. Likewise, they rarely engage in reading activities using various sounds, noises, and gestures to develop the faculty of imitation in their students. Similarly, it was found that students are interested in practicing recreational reading of stories to enhance their creativity; they are willing to take on recreational reading of stories as an opportunity for personal growth.

References

Arias, F. (2004). El proyecto de investigación: Guía para su elaboración. Epestemi.

Barron, F. (2005). La Psicología y la Imaginación. Trillas.

Cervera, J. (2005). La Literatura Infantil en Educación Básica. Cincel.

Cortázar, J. (2006). La Casilla de los Morelli. Tusquest.

Hurtado, I. (2008). Paradigma y Método de Investigación en los Tiempos de Cambio. Clemente Editores, C.A.

Kerlinger, F. (2005). Investigación del Comportamiento. Interamericana.

Morales, O. (2003). Actualización Docente y Cambios en las Concepciones Teóricas sobre el Aprendizaje de la Lectura y Escritura de Docentes de Educación Básica. Revista Educere Nº 19. Mérida.

Nobile, A. (2004). La Literatura Infantil y Juvenil. Morata.

Pelegrin, A. (2002). La aventura de oír. Madrid: Ed. Cincel-Kapelusz.

Rodríguez, N. (2005). La Actitud hacia las Matemáticas. Revista de Psicología General y Aplicada. Madrid.

Ruiz, C. (2002). Desarrollo de una Escala de Actitud Hacia la Innovación Educativa. Trabajo de Grado no Publicado. UPEL Caracas.

Navarrete, M. Y., Neri Acosta, D. L., Basave Hernández, Ó., & Jaimes Rodríguez, J. A. (2024). El desarrollo de habilidades para la comprensión y análisis de textos de sociología a partir de estrategias de exposición.: The development of skills for the comprehension and analysis of sociology texts based on exposition strategies. Revista RELEP- Educación Y Pedagogía En Latinoamérica, 6(1), 19–34. https://doi.org/10.46990/relep.2024.6.1.1494

Summers, G. (2002). Medición de Actitudes. Trillas.

Tamayo y Tamayo, M. (2002). El proceso de investigación científica. Limusa.

Torrance, E. (2005). Guía para el Desarrollo de la Creatividad. Trillas.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2010). Manual de Trabajo de Grado de Especialización, Maestría y Tesis Doctorales. FEDEUPEL.

Petit, M. (2001). Lectura: espacios íntimos y espacios públicos. Fondo de Cultura Económica.

Wollschlager, F. (2006). Creatividad Contra La Rutina. Morata.

Downloads

Published

2024-07-01

How to Cite

Jaimes Rodríguez, J. A., Ortiz Ch, P., Navarrete Radilla, M. Y., Suárez Carvajal, L. A., & Jaimes Rodríguez, L. A. (2024). The story as an innovative strategy to promote creativity in primary education. Emerging Trends in Education, 7(13), 28-39. https://doi.org/10.19136/etie.a7n13.6301