Professional competencies of cultural managers and promoters
DOI:
https://doi.org/10.19136/etie.a7n13.6044Keywords:
competencies, components, manager and promoter cultural, graduation profileAbstract
The cultural manager and promoter is a professional who is recently being formed in the Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. With the purpose of assessing the achievement of the graduate profile, which is established in the official curriculum, research is conducted under a quantitative approach and the methodological design of evaluative research; with the purpose of generating an instrument that evaluates the competencies that make up the graduate profile of this professional, integrated with five specific competencies. Since cultural management is a discipline under construction, it was necessary, in the first stage of the research, to make a documentary review of the competencies construct, from the semantic conception and the sociocultural constructivist perspective. In a second stage, several analyses of the graduate profile; were carried out, and based on the results obtained, the conceptual, procedural, and attitudinal components that integrate them were identified, which will support the choice of the technique and formulation of the instrument with which it is expected to assess whether these are developed by the students and graduates of this profession.
References
Arias, F. G. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. (6a. edición) [Archivo PDF]. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-2012-pdf-1.pdf
Barrón, T. M. C. (2009). Docencia universitaria y competencias didácticas. Perfiles Educativos, 31(125), 76-87. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13211980006
Bayardo, (2018). Repensando la gestión cultural en Latinoamérica. En Praxis de la Gestión Cultural, Colombia: Universidad Nacional de Colombia. [Archivo PDF]
Beneitone, P., et al. (2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Proyecto Tuning
http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningLAIII_Final-Report_SP.pdf
Cano, G. M. E. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior.
Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 12(3), 1-16
https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42469
De Miguel, M. (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el marco del EEES. [Archivo PDF]
Diccionario de la Real Academia Española (2022). https://www.rae.es/
Hawes, G. y Corvalán, O. (2005). Construcción de un Perfil Profesional Universidad de Talca. [Archivo PDF]
https://www.academia.edu/es/1177073/Construcci%C3%B3n_de_un_perfil_profesional
Ferreiro, R. (2011). Tres vértices del triángulo de las Competencias Didácticas: Teoría, Metodología y Método. Revista Complutense de Educación, 22(1), 11-23.
https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/36564/35398
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill Education.
Leví-Orta, G. y Ramos-Méndez, E. (2013). Componentes de las competencias en los nuevos grados de algunas universidades españolas. Revista de Educación, (362), 623-658
Mariscal, J. (2011). Avances y retos de la profesionalización de la gestión cultural en México. Revista Digital de Gestión Cultural, 1(2). http://observatoriocultural.udgvirtual.udg.mx/repositorio/bitstream/handle/123456789/934/Mariscal-Avances%20y%20retos%20de%20la%20profesionalizaci%c3%b3n%202011.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mejía-Castillo, H. J. (2017). La investigación evaluativa una alternativa para la valoración de proyectos educativos. Revista Iberoamericana de Bioeconomía y Cambio, 3(5)
https://www.lamjol.info/index.php/RIBCC/article/view/5945/5657
Medina-Rivilla, A. M. (2010). Formación y desarrollo de competencias básicas y profesionales [Archivo PDF]. En Domínguez-Garrido, M. C. et al. Investigación e innovación de la docencia universitaria en el Espacio Europeo de educación superior. https://www.cerasa.es/media/areces/files/book-attachment-2744.pdf
Moreno O. T. (2012). La evaluación de competencias en educación. Sinéctica. Revista Electrónica de Educación, (39), 1-20.
https://www.scielo.org.mx/pdf/sine/n39/n39a10.pdf
Mulder, M. (2007). Competencia: la esencia y la utilización del concepto en la formación profesional inicial y permanente. Revista Europea de Formación Profesional, (40), 5-24
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2316165
Navío, G. A. (2005). Propuestas conceptuales en torno a la competencia profesional. Revista de Educación, (337), 213-234.
https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:6390894d-7bb6-47f5-947c-7415204c64bd/re33711-pdf.pdf
SEP-ANUIES. (2007). El Sistema de Asignación y Transferencia de Créditos. [Archivo PDF]
http://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/921/1/images/satca.pdf
OCDE. (2019). Estrategia de Competencias de la OCDE 2019. Competencias para construir un mundo mejor. [Archivo PDF]
https://www.oecd.org/skills/OECD-skills-strategy-2019-ES.pdf
Oyola, M. A. y Padilla, L. M. (2012). El reto frente a la globalización: la competitividad desde un enfoque sistémico. Gestión & Desarrollo, 9(1), 161-173.
https://www.usbcali.edu.co/sites/default/files/010_competitividad.pdf
Perrenoud, Ph. (2008). Construir las competencias, ¿es darle la espalda a los saberes?
Revista de Docencia Universitaria, monográfico II: Formación centrada en competencias, 1-8
file:///C:/Users/compu/Downloads/Dialnet-ConstruirLasCompetenciasEsDarleLaEspaldaALosSabere-2749785.pdf
Perrnoud, Ph. (2010). Construir competencias desde la escuela. [Archivo PDF] http://memsupn.weebly.com/uploads/6/0/0/7/60077005/construir_competencias_perrenoud.pdf
Pimienta, P. J. H. (2012). Las competencias en la docencia universitaria; preguntas frecuentes. [Archivo PDF] file:///C:/Users/compu/Downloads/las-competencias-en-la-docencia-universitaria-pimienta(1).pdf
Rojas, C. I. R. (2011). Elementos para el diseño de técnicas de investigación: una propuesta de definiciones y procedimientos en la investigación científica. Tiempo de Educar, 12(24), 277-297. https://www.redalyc.org/pdf/311/31121089006.pdf
Sarramona, J. (2007). Las competencias profesionales del profesorado de secundaria.
Estudios Sobre Educación, (12), 31-42.
https://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/24324/20412
Sagastizabal, M. A. y Perlo, C. (2002). La investigación-acción como estrategia de cambio en las organizaciones: cómo investigar en las instituciones educativas. (2da. edición) [Archivo PDF].
UJAT (2005). Modelo Educativo. [Archivo PDF]
https://archivos.ujat.mx/abogado_gral/legislacion_univ2012/MODELO%20EDUCATIVO.pdf
UJAT (2011). Reglamento de Servicio Social y Práctica Profesional. [Archivo PDF].
UJAT (2016). Plan de estudios de la Licenciatura en Gestión y Promoción de la Cultura. División Académica de Educación y Artes. [Archivo PDF]
Villa, A. y Poblete, M. (2004). Practicum y evaluación de competencias. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 8(2), 1-19
file:///C:/Users/compu/Downloads/42122-Texto%20del%20art%C3%ADculo-129798-1-10-20151208.pdf
Zabalza, A. y Arnau, L. (2007). Once ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias (1ª ed.). [Archivo PDF]
file:///C:/Users/compu/Downloads/11%20ideas%20clave.%20C%C3%B3mo%20aprender%20y%20ense%C3%B1ar%20competencias-1.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Emerging Trends in Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.