ICT in the research of the Bachelor’s Degrees in Child Education in Colombia
A State of the Art from the Last Decade
DOI:
https://doi.org/10.19136/etie.a3n6.4102Abstract
The objective of this study is to reveal the state of the research production in relation to Information and Communication Technologies (ICT), in the BachelorDegreesin Early Childhood Education in the Universities of the Central Region of Colombia in theperiod 2009 -2019. To achieve thiswe propose,in the first place, to show the conception of ICT in the degree projectsanalyzed, to later identify the issues around which said investigations have revolved. The study is developed from the qualitative paradigm inspired by contemporary hermeneutics, since it seeks to understand the meaning in degree projects, in its context and historical development, taking the Hermeneutical Circle as a methodological process, as it is an explanatory resource of a dialogic type. The information gathering instrumentswere: the Bibliographic Matrix, the Matrix by Issues-Problems,and the Summary Card or Analytical File.As a result, we found that the conception of ICT in the Degree Projectsanalyzed is instrumental. Likewise, there are four trends around which ICT research has revolved: 1) ICT as a teaching means in childhood, 2) ICT in childhood interactions; 3) ICT policies in early childhood education,and4)knowledge of ICT in early childhood education.
Keywords: State of the Art; Information and Communication Technologies(ICT); Child Education.
References
Abadía, G., Quiceno, N., & Rivera, K. (2013). Incidencia de la Enseñanza Mediada por TIC para Mejorar la Comprensión Lectora en los Niños de Grado Primero de la Institución Ciudad Boquía de Pereira. [Trabajo de grado, Universidad Tecnológica de Pereira]. http://repositorio.utp.edu.co/dspace/bitstream/handle/11059/3695/37133A116.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ardila, L. (2014). Tecno-Arte Actividades de Educación Artística Mediadas por la Tecnología. [Trabajo de grado, Universidad de la Sabana]. https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/15620?show=full
Avilez, K. (2018). Incorporación y Apropiación de Tecnologías Digitales en Colegios de Bogotá: La Oportunidad para Leer las Prácticas Pedagógicas. [Trabajo de grado, Pontificia Universidad Javeriana]. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/40153
Bustos, E., Gómez, N., & Galeano, A. (2019). El aula virtual como mediación para fortalecer el proceso de enseñanza y aprendizaje de la lengua extranjera inglés en los estudiantes del curso 204 de la IED Gerardo Paredes. [Trabajo de grado, Universidad Tecnológica de Pereira]. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/10278
Camacho, Y., & Contreras, L. (2016). Comprensión y Apropiación de las Tecnologías de la Información y Comunicación - TIC en Docentes en Formación para la Infancia. Reflexión Pedagógica en Torno al Currículo de la Licenciatura en Educación Infantil en la Universidad Pedagógica Nacional. [Trabajo de grado, Universidad Pedagógica Nacional]. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/2405
Correa, M., & Cuello, M. (2016). Infancia y socialización mediática: el papel de las tecnologías de la información y la comunicación (Tic) en la socialización de niños y niñas de 4 y 5 años. [Trabajo de grado, Universidad de Antioquia]. http://ayura.udea.edu.co:8080/jspui/bitstream/123456789/2189/1/CA0213_%20melisaCorrea_mairacuello_infanciasicializacion.pdf
Escorcia, L., & Gómez, N. (2019). Aplicativo educativo digital para enseñanza del lenguaje en primera infancia. [Trabajo de grado, Pontificia Universidad Javeriana]. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/43295/Entrega%20tesis%20u%c4%9bltima%20versi%c3%b3n%20PDF.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Gadamer, H. (1993). Verdad y método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Ediciones Sígueme.
Gil, J., & Maldonado, H. (2009). Algunas implicaciones de integración de la ciencia y la tecnología en el diseño curricular del preescolar. [Trabajo de grado, Pontificia Universidad Javeriana]. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/6659
Glasser, B., & Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory. Aldine Press.
Lamilla, A., Rodríguez, N., & Salgado, M. (2015). Implicaciones de la Implementación de una Secuencia Didáctica Mediada por TIC en la Enseñanza y Aprendizaje de los Sistemas Geométricos en Grado Primero de Básica Primaria. [Trabajo de grado, Universidad Tecnológica de Pereira]. http://repositorio.utp.edu.co/dspace/handle/11059/5607
Lara, D. (2007). Análisis de la relación infancia y Tecnologías de la Información y la Comunicación, en el tiempo de ocio de niños y niñas, en las interacciones en la Biblioteca José Félix de Restrepo. [Trabajo de grado, Universidad de Antioquia]. http://ayura.udea.edu.co:8080/jspui/bitstream/123456789/2592/1/CA0580_danielalara.pdf
Longoria, M. (2008). El uso de las Tics en la asesoría técnica de educación especial en el Estado de Chihuahua (México) como estrategia de mejora y optimización del servicio. [Tesis doctoral, Universidad de Salamanca] https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/18454/DDOMI_Uso%20TICs%20asesoria%20tecnica%20educacion%20especial.pdf?sequence=1
Najar, O. (2016). Tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la educación. Praxis & Saber, 7 (14), 9-16. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/5215
Parra, C. (2012). TIC, Conocimiento, Educación y Competencias Tecnológicas en la Formación de Maestros. Nomadas, 36, 144- 159. https://www.redalyc.org/pdf/1051/105124264010.pdf
Reyes, C. (2016). Propuesta Pedagógica para Promover la Educación en Tecnología en el Centro Aeiotú Nogal. [Trabajo de grado, Universidad Pedagógica Nacional]. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/2492
Ricoeur, P. (1991). Del texto a la acción: Ensayos de hermenéutica II. Fondo de Cultura Económica.
Strauss A. & Corbin J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundada. Editorial Universidad de Antioquia. https://diversidadlocal.files.wordpress.com/2012/09/bases-investigacion-cualitativa.pdf
Schleiermacher, F. (2007). Acerca del concepto de hermenéutica con referencia a las indicaciones de F. A. Wolf y al manual de Ast. Philosophica, 31 (1), 109-124
Tobos, M. (2016). Religación de la Práctica en el Proceso Formativo para los Programas de Formación Inicial de Profesionales de la Educación. [Tesis doctoral, Universidad del Atlántico].
Valencia, A. (2015). ¿Qué pasa en las interacciones cuando se vincula la tecnología en el diseño de la situación didáctica? Análisis de casos. [Trabajo de grado, Pontificia Universidad Javeriana]. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/16836
Yepes, L. (2014). Percepciones de los futuros docentes sobre el uso de la tecnología y la robótica en el aula. [Trabajo de grado, Universidad de la Sabana]. https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/17247
Downloads
Published
Versions
- 2021-01-28 (3)
- 2021-01-14 (2)
- 2021-01-07 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Emerging Trends in Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.