Intervention of University Social Responsibility projects in Mayan communities of Yucatán

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19136/etie.a4n8B.4670

Abstract

Contributing and clarifying reality is synonymous with growing and revaluing actions taken within any institution that creates values. The University is one of the social realities that in its productive activity has an inevitable form of impact. Therefore, the purpose of this research was to describe the process of implementation of social responsibility projects of a university subject, linked to the needs of schools in Mayan communities in the eastern part of the State of Yucatán. The approach used in the research was qualitative, using participatory action research as a strategy to implement the projects in four schools, with a total student population of 384 students.

Among the main results were that the university students were able to apply the theory seen and analyzed in their classes to a real context, once the main needs in the schools of the Mayan communities were identified. Concluding that in those schools where the projects were implemented, knowledge was socialized so that later the participants could reap the fruits of the work carried out between the university and the community, which is one of the objectives of university social responsibility; achieving with this generate awareness in future generations.

Keywords: Education; Social Responsibility; Solidarity commitment; University.

References

Albert, M. (2007). La investigación educativa: claves teóricas. McGraw Hill.

Bautista, C. (2011). Proceso de investigación cualitativa. Epistemología, metodología, y aplicaciones. Manual Moderno.

Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. Pearson Educación

Bustamante, M. J. & Navarro, G. (2007). Autoatribución de comportamientos socialmente responsables de estudiantes de carreras del área de ciencias sociales. Revista perspectivas 18, 45-63. https://cutt.ly/TT0OeWv

Cifuentes, R. (2011). Diseño de proyectos de investigación cualitativa. Noveduc.

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social [CONEVAL]. (2017). Pobreza a nivel municipio 2010 y 2015 (anexo estadístico). https://cutt.ly/PT0IdyU

Domínguez, P. (2009). Responsabilidad Social Universitaria. Humanismo y Trabajo Social. 8 (46), 37-67. https://cutt.ly/zT0I2Ta

Espinosa, F. & Rodríguez, V. (2015). Aprendizaje servicio, una estrategia de aprendizaje significativo en la formación de estudiantes de terapia ocupacional de la Universidad Central de Chile. Revista chilena de terapia ocupacional 15 (1), 11-18. https://cutt.ly/iT0IZXJ

García, F. (2019). Exploración del Estado de la Responsabilidad Social Universitaria y propuestas de mejora en algunas Instituciones de Educación Superior Latinoamericanas. En García, F; & Vega, R. (Ed.). Responsabilidad Social Universitaria. Buenas Prácticas. Una Visión en Instituciones de Educación Superior Latinoamericanas (pp. 34-44). Servicio Editorial de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.

Gil, F. (2013). La Responsabilidad Social Universitaria desde la perspectiva ambiental: Universidad y desarrollo sustentable [Tesis de Maestría, Universidad Nacional Autónoma de México]. https://cutt.ly/6T0Oo4E

Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI], (2015). En- cuesta Intercensal (base de microdatos). https://cutt.ly/JT0OsJv

Juárez, A., Juan, J.I. & Estrada, R. (2016). Gestión sostenible para el bienestar social universitario. El caso de una universidad pública del altiplano mexicano. Revista caribeña de ciencias sociales 1 (1) 1-15. https://cutt.ly/0T0Oz1H

Martí, J.J. (2011). Responsabilidad Social Universitaria: Estudio acerca de los comportamientos, los valores y la empatía en estudiantes de Universidades iberoamericanas. [Tesis Doctoral. Universidad de Valencia]. https://cutt.ly/ZT0OvBn

Martí-Vilar, M., Almerich, G., Cifuentes, J. D., Grimaldo, M., Martí, J. J., Merino, C., & Puerta, I. C. (2011). Responsabilidad Social Universitaria: Estudio Iberoamericano sobre la influencia de la educación en la formación de profesionales responsables con la sociedad. Técnica Administrativa 10( 47) 1-12. https://cutt.ly/AT0OnF5

Martínez, M. (2006). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Trillas.

Melero, N. & Fleitas, R. (2015). La investigación acción participativa en procesos de desarrollo comunitario: una experiencia de cooperación interuniversitaria en el barrio de Jesús Ma- ría. Pedagogía Social. (26), 203-228. https://cutt.ly/vT0OZnM

Moreno, J. & Espadas, M. (2009). Investigación-Acción Participativa. Diccionario crítico de ciencias sociales. Editorial Universidad Complutense de Madrid

Moreno, M. (2019). Propuesta de mejora en la formación de los estudiantes para el perfil de egreso de la educación superior desde la exploración del estado de la RSU. En García, F; & Vega, R. (Ed.). Responsabilidad Social Universitaria. Buenas Prácticas. Una Visión en Instituciones de Educación Superior Latinoamericanas. (pp. 68-76). Servicio Editorial de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.

Nieves, M. (2001). La solidaridad como pedagogía. Editorial Ciudad Nueva.

Ojalvo, V. & Curiel, L. (2015). La formación integral del estudiante y la formación continua de los profesores en la Educación Superior cubana: el papel de la Responsabilidad Social Universitaria (RSU) en su consecución. Revista Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS). 1 (12) 257-282. https://cutt.ly/oT0O7Ph

Parrado, A. M. & Trujillo, H. F. (2015). Universidad y sostenibilidad: una aproximación teórica para su implementación. Ad-mi-nister. 26 (1) 149-163. https://doi.org/hxww

Universidad Autónoma de Yucatán [UADY]. (2015). Plan de Desarrollo Institucional 2015, Primera Agenda estratégica. Actualización (2014 -2022). https://www.pdi.uady.mx/agendas.php

Unión de Responsabilidad Social Universitaria de Latino América [URSULA]. (2019). Unión de Responsabilidad Social Universitaria Latinoamericana. https://cutt.ly/hT0Peu3

Sustainable Development Solutions Network (SDSN) (2017). Getting started with the SDGs in universities: A guide for universi- ties, higher education institutions, and the academic sector. Australia, New Zealand and Pacific Edition.

Taylor, S. J., & Bogdan, R. (1984). Introduction to qualitative research methods: The search for meanings. John Wiley & Sons.

Vallaeys, F., De la Cruz, C., & Sasia, P. (2009). Manual de primeros pasos en Responsabilidad Social Universitaria. McGrawHill.

Vallaeys, F. (2021). Hacia una política pública latinoamericana de Responsabilidad Social Universitaria: Innovación social, calidad y pertinencia de la educación superior. CAF, URSULA.

Published

2022-06-22

How to Cite

Domínguez Castillo, R., & Aguilar Soberanis, Z. N. (2022). Intervention of University Social Responsibility projects in Mayan communities of Yucatán. Emerging Trends in Education, 4(8), 151-162. https://doi.org/10.19136/etie.a4n8B.4670