College Science Clubs, as a Social Responsibility strategy in Tabasco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19136/etie.a4n8A.4722

Abstract

The College Science Clubs (CUC) are a multidisciplinary group of integrated students to give experimental or demonstrative science workshops with the aim of bringing young people and children closer to scientific work and promoting their interest in science. A strategy of social responsibility, carried out by the Universidad Juárez Autónoma de Tabasco through the CUC. This strategy began with the clubs in 2014 with the teaching of scientific dissemination workshops to students of upper secondary education in the state of Tabasco. Descriptive data of a case study on his work of scientific dissemination are presented. The study covers a period of four years in which 140 workshops were given, in 30 schools of three different subsystems of the 17 municipalities of the State, to tres mil 400 students. With this, the UJAT sensitizes an important sector of society to take an interest in scientific activity, at a crucial stage in deciding their professional future. This boost to scientific vocations is a primary act of Social Responsibility in the face of the challenges facing the country.

References

Castells, M. (1999). La sociedad red. La era de la información: economía, sociedad y cultura, Volumen 1. (Trad. Carmen Martínez Gimeno). Siglo XXI.

Díaz, L., y Rojas, M. (2020). Elementos a considerar para el diseño de un Club de Ciencia y Tecnología como estrategia de proyección social desde el Departamento de Tecnología de la Universidad Pedagógica Nacional de Colombia. https://cutt.ly/IH6nmNu

Gaete Quezada, R. (2015). La responsabilidad Social Universitaria desde la perspectiva de las partes interesadas: un estudio de caso. Actualidades Investigativas en Educación, 15 (1), 1-29. https://doi.org/gg7x38

López, J.C. (2013). La importancia de la educación científica. Cuadernos de Cultura Científica. https://cutt.ly/mTegAR8

Lozada-Chávez, I. (2006). Divulgación Científica. https://cutt.ly/iTegDzc

Mochan, L. (2020). La importancia de la cultura científica en el conocimiento de la sociedad mexicana. https://cutt.ly/nTegFcN

Monreal Ávila, D. (2014). Gaceta del día jueves 13 de febrero de 2014; Gaceta LXII/2SPO-81/45698. Gaceta del Senado. Senado de la República Mexicana. https://cutt.ly/qTegGgg

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE]. (2018a). Gross domestic spending on R&D. https://cutt.ly/KTegHOr

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE]. (2018b). Researchers. https://cutt.ly/EH6muMD

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2015). Science Report: towards 2030. https://cutt.ly/8H61d5H

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior 2009: La nueva dinámica de la Educación Superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo [comunicado de prensa]. https://cutt.ly/eTeg3Tj

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (1984). Manual para el fomento de las actividades científicas y tecnológicas juveniles. https://cutt.ly/NH6NBwq

Ostrom, E. (1990). Governing the commons: The evolution of institutions for collective action. Cambridge university press. https://cutt.ly/WTtJTjU

Red Mexicana de Talleristas de Ciencia. (2021). Recreación en cadena. https://cutt.ly/PTegZOp

Remolina, G. (2003) La responsabilidad social de la universidad. Nómadas, 19, 239-246.

Ruiz Galicia, C.A. (2017). La importancia de la cultura científica en México. https://cutt.ly/mTegKP6

Sagan, C. (2017). El mundo y sus demonios. La ciencia como una luz en la oscuridad. (Trad. Dolors Udina Abelló). Grupo Planeta (Obra original publicada en 1995).

Scheler, M. (1979). Los valores. Paidos.

Sociedad Mexicana para la Divulgación de la Ciencia y la Técnica [SOMEDICYT]. (2019). ¿Quiénes somos?. https://cutt.ly/gTehqYI

Suárez-Rodríguez, C., Léon-Lomelí, L., Gamboa-León, M. & Zamora-Pedraza, C. (2021). Formación científica STEM, experiencias de aprendizaje a partir de clubes de ciencias. Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática. 9(1). https://doi.org/hwp3

Universidad Juárez Autónoma de Tabasco [UJAT] (2012). Plan de Desarrollo Institucional 2012 - 2016. Editorial UJAT. https://cutt.ly/YTdsITl

Vallaeys, F.; De la Cruz, C. y Sasia P. M. (2009). Manual de primeros pasos en responsabilización social universitaria. Construyendo ciudadanía en universidades responsables. McGrawHill. https://cutt.ly/hTegN7R

Vallaeys, F. (sin fecha). ¿Qué es la Responsabilidad Social Universitaria?. https://cutt.ly/CTdsVbK

Vallaeys, F. (2014). La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo universitario contra la mercantilización. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 5(12). https://cutt.ly/QTdsHx3

Yin, R.K. (1984/1989). Case Study Research: design and Methods, Applied social research. Methods Series. Sage.

Published

2022-01-05

How to Cite

Arias Herrera, J., & Medina Morales, G. del C. (2022). College Science Clubs, as a Social Responsibility strategy in Tabasco. Emerging Trends in Education, 4(8), 1-15. https://doi.org/10.19136/etie.a4n8A.4722