Imagining the future: central axes for a University Social Responsibility model

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19136/etie.a4n8B.4725

Abstract

The university mission is a subject of debate that has been considered for some decades, as something that must be reformed to meet the needs of different contexts. This paper makes an approach to the role that universities assume with respect to their mission and their substantive functions in order to assimilate social problems and thus respond to the Sustainable Development Goals (SDG). The objective is to describe the main elements that are found around a model of USR in order to face the postmodern stage. For this, the 2030 agenda of the United Nations (UN) is taken as the central axis, as well as the positions of social knowledge management and the USR for the analysis. As results, a series of elements are offered that can serve as the basis for the formulation of a Model of social use of knowledge through the development of projects from the university that are applicable to the social environment and with which it is promoted in the academic community and student, an awareness of the problems that must be addressed as a priority according in the different social spheres.

Keywords:  Mission; University Social Responsibility; Sustainable development goals; Social management of knowledge; University.

References

Acosta, A. (2019). El poder universitario en América Latina. Revista mexicana de sociología, 81 (1), 117-144. https://cutt.ly/tGjFJQd

Beltrán, J., Iñigo, E., & Mata, A. (2014). La responsabilidad social universitaria, el reto de su construcción permanente. Revista Iberoemericana de Educación, 5 (12), 3–18. https://doi.org/hw4x

Brunner, J. J. (2010). Globalización de la educación superior: crítica de su figura ideológica. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 1 (2), 75-83.

Castellanos, R. (2017) Los Objetivos del Desarrollo Sostenible en México y América Latina: Retos comunes para una agenda compartida. Aprendiendo del pasado, preparándonos para el futuro. Senado de la República-Instituto Belisario Domínguez. https://cutt.ly/4GjIY0Y

Cejas, R., & Navío, A. (2020). Sobre la formación tecnopedagógica del profesorado. La visión de los expertos y formadores. Revista iberoamericana de educación superior, 11 (31), 150-164. https://doi.org/fc4k

Dias, M. (2010). ¿Quién creó este monstruo? Educación y globalización: sus relaciones con la sociedad. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 1 (2), 3-19. https://cutt.ly/5GjIXQf

Di Bello, M. & Romero, L. (2018). Vinculación y extensión universitaria: la relación entre la universidad y sus entornos en las universidades nacionales de Quilmes y Lanús. Apuntes, 45 (82), 145- 171. https://cutt.ly/ZGjF3AJ

Didriksson, A. (2014). La universidad en la sociedad del conocimiento: hacia un modelo de producción y transferencia de conocimientos y aprendizajes. Revista da Avaliação da Educação Superior, 19 (3), 549-559. https://doi.org/hwpf

García, A. (2008). La problemática de la gestión universitaria. Los retos y la incapacidad para resolverlos. Revista Iberoamericana de Educación. 48 (1), 1-5.

García, A., Tobón, S., & López, N. (2008). Proyectos formativos: unas estrategias didácticas para la formación por competencias. Ediciones Book Mart. https://cutt.ly/lJgvDtN

Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Trow, M., Schwartzman, S., & Scott, P. (1998). The New Production of Knowledge: The Dynamics of Science and Research in Contemporary Societies. Sage Publications.

Gibbons, M. (2003). L’avenir de l’enseignement supérieur dans un monde globalisé” en G. Breton & M. Lambert [Coord] Globalisation et Universités. Nouvel espace, nouveaux acteurs. UNESCO/Université de Laval.

Gil Payno M.L. (26 de marzo de 2020). La Agenda 2030 y las políticas públicas: el Índice de Políticas para el Desarrollo Sostenible. Galde. https://cutt.ly/fGjOIIo

González, G. (2021). La realidad como mito: el contexto de las universidades ante la complejidad posmoderna. Diálogos Sobre Educación, 12 (22), 1-25.

Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe [IESALC]. (13 de mayo de 2020). ¿Cómo prepararse para la reapertura? Estas son las recomendaciones del IESALC para planificar la transición hacia la nueva normalidad. https://cutt.ly/OJgQrpw

Lampert, E. (2008). Posmodernidad y universidad: ¿una reflexión necesaria? Perfiles educativos, 30 (120), 79-93. https://cutt.ly/QJgb0jS

Laredo, P. (2007). Revisiting the third mission of universities: Toward a renewed categorization of university activities? Higher Education Policy, 20 (4), 441-456.

Lindsay, T. (2013). The Likelihood of Higher-Education Reform, Society, 50, 236-244. https://doi.org/f4x4xb

López Segrera, F. (2008). Tendencias de la educación superior en el mundo y en América Latina y el caribe. Avaliação, Campinas; Sorocaba, 13 (2), 267-291. https://cutt.ly/8JgnOqb

López Zarate, R. (2002). Las formas de gobierno en las IES mexicanas. Publicaciones ANUIES. https://cutt.ly/iJgJmU4

Martí, J., Calderón, A. & Fernández, A. (2018). La responsabilidad social universitaria en Iberoamérica: análisis de las legislaciones de Brasil, España y Perú. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 9 (24), 107-124. https://doi.org/hw42

Medina, R., Franco, M., Torres, L., Velázquez, K., Valencia, M., & Valencia, A. (2018). La responsabilidad social universitaria en la actual sociedad del conocimiento. Un acercamiento necesario. Medisur, 15 (6), 786-791. https://cutt.ly/5GjGecC

Oficina del Gobierno de la República [OGR]. (2015) Informe de avances. Objetivos de desarrollo del Milenio en México. Presidencia de la República. https://cutt.ly/uGjPdOx

Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (2000). Development and international cooperation in the XXI century: the role of information technology in the context of a knowledge-based global economy, Report of the Secretary General for the high-level segment of ECOSOC substantive session in 2000. Editorial ONU. https://cutt.ly/IGjPhhi

Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (2010) The Millenium Development Goals Report 2010. Editorial ONU. https://cutt.ly/nGjPlgu

Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (20 de marzo de 2021) Objetivos para el Desarrollo Sustentable: Agenda 2030. https://cutt.ly/tGjPxqd

Riascos, B., & Benavides, P. (2021). Del umbral de las escuelas al dintel de la incertidumbre. El umbral de la escuela como espacio de enseñanza y el aprendizaje. Diálogos Sobre Educación, 12 (22), 1-23. https://doi.org/hw48

Rodríguez Gómez, R. (2 de julio de 2020). Educación superior en Estados Unidos. Las horas bajas. Seminario de educación superior. https://cutt.ly/MJgGm55

Ruíz-Corbella, M., & López Gómez, E. (2019). La misión de la universidad en el siglo XXI: comprender su origen para proyectar su futuro. Revista de la educación superior, 48 (189), 199276. https://doi.org/hw43

Secundo, G., Pérez, S.E., Martinaitis, Ž., & Leitner, K. H. (2017). An Intellectual Capital framework to measure universities’ third mission activities. Technological Forecasting and Social Change, 123, 229-239. https://doi.org/gg4rdh

Stan, L., Koniotaki, A., & Religa, J. (2018). ComProCom: a revised model of occupational competence. Emerald Publishing, 40 (4), 290-302.

Tünnermann, C. (2010). Las conferencias regionales y mundiales sobre educación superior de la UNESCO y su impacto en la educación superior de América Latina. Universidades, (47), 31-46.

Unión de Universidades de América Latina y el Caribe [UDUAL]. (19 de febrero de 2021) Universidades del futuro: visión 2030. https://cutt.ly/4GjPYJW

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO]. (1998) Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción. UNESCO. https://cutt.ly/dGjPO9D

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO]. (2009) Conferencia mundial sobre la educación superior - 2009: la nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. UNESCO. https://cutt.ly/0GjPA5i

Valenti, G., & Varela, G. (1997). El sistema de evaluación de las IES en México. Política y Cultura, (9), 131-147. https://cutt.ly/qJgHAHa

Vallaeys, F. (2011). Les fondements éthiques de la Responsabilité Sociale, [Tesis doctoral, Université Paris Est Créteil]. Repositorio institucional. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00704533

Vallaeys, F. (2012). ¿Qué es la Responsabilidad Social Universitaria?. https://cutt.ly/WJgJoF1

Vallaeys, F. (2014). La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo universitario contra la mercantilización. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 5 (12), 105-117. https://doi.org/hw44

Published

2022-06-22

How to Cite

Imagining the future: central axes for a University Social Responsibility model. (2022). Emerging Trends in Education, 4(8), 163-175. https://doi.org/10.19136/etie.a4n8B.4725