Responsibility Social University Course in Chile: a theoretical reformulation
DOI:
https://doi.org/10.19136/etie.a4n8B.4753Abstract
Corporate social responsibility is a responsible and ethical method to carry out actions and make decisions and poses a tremendous importance in all aspects of social development and it is constantly being scrutinized on account of the demands of modern life. It is for this reason that this document intends to explore about the current teaching of corporate social responsibility as a subject of study as well as its implementation on the different majors across the universities in Chile. The most salient conclusion was the observation of a scarce practical concern with the subject matter, if only a mere declaration of good intentions, which rarely see fruition, and those few who do go far from its theoretical roots. Both the theoretical and pedagogical implication of the study of corporate social responsibility, allow for an open debate about the importance of the subject along with the urge of teaching across the board to all future Chilean professional of a responsible socially-committed business model which overlooks social, economic and environmental sustainability.
Keywords: Educational Management, University Social Responsibility, Educational Approaches, Educational Reformulation; Social development
References
Andia, W., Yampufe, M., & Antezana, S. (2021). Responsabilidad social universitaria: del enfoque social al enfoque sostenible. Revista Cubana de Educación Superior, 40 (3), 1-15. https://cutt.ly/tGVPTNA
Barrera, E. (2007). La empresa social y su responsabilidad social. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales INNOVAR, 17 (30), 59-75. https://cutt.ly/HGVPKgq
Castillejos, M. (2020). Identidad del sujeto educativo en la narrativa de la responsabilidad social universitaria. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11 (21), 1-36. https://doi.org/hw4n
De la Cuesta, M. (2004). El porqué de la responsabilidad social corporativa. Boletín Económico ICE, 2813 (04), 45-58. https://cutt.ly/LGVP8n4
Elkington, J. (1997). The triple bottom line. Environmental management: Readings and cases, 2, 49-66. https://cutt.ly/hGVAyu0
Fonseca, R. (2019). Responsabilidad social universitaria. ARANDU UTIC, 6 (1), 179-192. https://cutt.ly/7GVAaLd
Forni, P., Siles, M., & Barreiro, L. (2004). ¿Qué es el capital social cómo analizarlo en contextos de exclusión social y pobreza?. Institute of Michigan State University. https://cutt.ly/HH3dWCl
Garbizo, N., Ordaz, M., & Lezcano, A. (2020). El profesor universitario ante el reto de educar: su formación integral desde la Responsabilidad Social Universitaria. Revista de estudios y experiencias en educación, 19 (40), 151-168. https://doi.org/hw4p
Global Reporting Initiative [GRI]. (2013). Sustainability reporting guidelines. GRI
Martínez, H. (2011). Responsabilidad social y ética empresarial. ECOE Ediciones.
Muñoz, C. (2012). Responsabilidad social universitaria: Aportes al enriquecimiento del concepto desde la dimensión de las prácticas (Documento de trabajo N.º 23). Instituto Universitario de Desarrollo y cooperación de la Universidad Complutense de Madrid. https://cutt.ly/OGVAT8C
International Organization for Standardization [ISO]. (2010). Guía de responsabilidad social ISO 26000. International Organization for Standardization
Rubio, G., & Blandón, A. (2021). El profesorado y la responsabilidad social universitaria: un análisis cualitativo de redes. Formación universitaria, 14 (2), 3-12. https://doi.org/hpzc
Severino, P., Villalobos, J., Vergara, J., & Yáñez, M. (2021). Percepción sobre la responsabilidad social corporativa de los estudiantes de educación superior de Chile. Formación universitaria, 14 (4), 39-48. https://doi.org/hw4q
Vallaeys, F., De la Cruz, C., & Sasia, P. (2009). Responsabilidad Social Universitaria: Manuel de primeros pasos. McGraw-Hill.
Yampufé, J., Antezana, S., Najarro, J., & Oriondo, R. (2021). Línea de base de la responsabilidad social en una universidad públi- ca: eje de participación social. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(spe2), 00011. https://doi.org/hw4r
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Emerging Trends in Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.