Symbolic aspects of remote emergency teaching in Latin America: a look from organizational studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19136/etie.a5n9.5041

Abstract

The pandemic caused by COVID-19 caused transformations in the social, economic, political, health, scientific and educational spheres, among others, which in turn generated new symbols and meanings that have redefined each area. Specifically, at the educational level, distance education is one of the fields where this transformation of the concepts that defined it has been most perceived and the rooting of new symbols or meanings that well deserve to be studied from a critical perspective. In this sense, the field of organizational studies offers a constructivist and transdisciplinary vision that allows the comprehensive understanding of these elements. Thus, the objective is to analyze the symbolic aspects of remote emergency education and how they have impacted on the reconfiguration of the higher education field since the COVID-19 pandemic. Based on a theoretical analysis, the main contribution is to identify certain symbols and meanings that have changed the concept of higher education: the recognition of distance education and digital resources as main tools for education; the need for hybrid models and mixed learning; the shaping of new challenges for students, teachers and educational institutions.

Keywords: COVID-19; Higher education; Organizational studies; Distance remote teaching; Symbols and meanings.

References

Abad-Merchán, A. (2022). Editorial. La relación entre la administración y la sociedad plantea un reto epistemológico. Estudios de la Gestión. Revista Internacional de Administración, (11), 8-14. https://bit.ly/3wji26L

Amador, B. R. (2012). 40 años del Sistema Universidad Abierta de la UNAM Crónica Histórica. Perfiles Educativos. 34 (137), 194- 212. https://bit.ly/3lhplFG

Arias Ortiz, E., Elacqua, G., López, A., Téllez Fuentes, J., Peralta Castro, R., Ojeda, M., Blanco Morales, Y., Pedró, F., Vieira do Nascimento, D., & Roser Chinchilla, J. (2021). Educación superior y COVID-19 en América Latina y el Caribe. Financiamiento para los estudiantes. Editorial Banco Interamericano de Desarrollo [BID]. https://doi.org/hxcc

Barba, A. (2013). Administración, teoría de la organización y estudios organizacionales. Tres campos de conocimiento, tres identidades. Gestión y estrategia, 21 (44), 139-152. https://cutt.ly/gJcaQtd

Basten, D., & Haamann, T. (2018). Approaches for Organizational Learning: A Literature Review. SAGE Open. 1-20. https://doi.org/gjprsp

Bourdieu, P. (2001). El capital social. Apuntes provisionales. Zona abierta, (94), 83-87. https://bit.ly/3FURHiv

Chanlat, J. F. (2019). Antropología de las organizaciones. Revista del Centro de Estudios de Sociología del Trabajo, (11), 17-39. https://bit.ly/3wz2Dy2

Clegg, S., & Hardy, C. (1996). Introduction. Organizations, organization and organizing. En S. Clegg, C. Hardy & W. Nord (coord.), Handbook of Organization Studies, (pp. 1-28). SAGE.

Cruz, M., & Rama, C. (2016). La educación a distancia y virtual en Centroamérica y El Caribe. Ediciones UAPA. https://bit.ly/3NhMYKb

De la Rosa, A., Contreras, J. C., Pérez-Camacho, M., & Hernández, A. (24 de mayo de 2017). Campo organizacional y subcampos organizacionales de la Cooperación Internacional para el Desarrollo: elementos de análisis para entender el surgimiento y estructuración de la AMEXCID [Ponencia]. XIV Coloquio Internacional de Cuerpos Académicos y Grupos de Investigaciónnen Análisis Organizacional. Tehuacán, Puebla. https://bit.ly/3NAATQL

De León-Jiménez, S. (2019). Nuevos vínculos conceptuales en torno al proceso de significación y su impacto en la acción. En A. Barba, M. J. Mapén, G. López-Orozco, G. Ramírez-Martínez, M. D. Gil., & M. M. Fernández-Ruvalcaba (coords.). Dimensión subjetiva de las organizaciones. Tomo 1. Colección 2019 Realidades organizacionales e institucionales de México y Latinoamérica: Perspectivas de Análisis, (pp. 355-391). Editorial REMINEO/UAM. https://bit.ly/3GDBSgF

Didriksson, A., Álvarez, F., Caamaño, C., Caregnato, C., Sfredo, M. B., Del Valle, D., & Perrota, D. (2020). Educación superior y pandemia ¿innovamos, dilatamos el riesgo o perecemos? Reflexiones desde América Latina. CLACSO https://bit.ly/3wj2zn6

DiMaggio, P., & Powell, W. (1983). The iron cage revisted: institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociological Review, 48 (2).147-160. https://bit.ly/3whCDIK

García-Barbosa, J. C., Pérez-Gamboa, D. P., & Pantoja-Cortes, T. F. (2021). Construcción de significados en torno a la educación virtual durante la pandemia por Covid-19 en estudiantes universitarios de la Ciudad de Villavicencio. [Tesis de licenciatura, Universidad Santo Tomás, Colombia]. https://bit.ly/3wDen2O

Gonzales-Miranda, D. R. (2020). Los estudios organizacionales en Latinoamérica: ¡Vuelta al terreno áspero!. Revista de Administração de Empresas, 60 (2), 104-119. https://bit.ly/38xF8xs

Gonzales-Miranda, D. R. & Ramírez-Martínez, G. (2017). Introducción: los estudios organizacionales en Latinoamérica. Una realidad fragmentada en busca de una identidad. En G. Ramírez-Martínez, & D. R. Gonzales-Miranda (coords.). Tratado de Estudios Organizacionales. Vol. 1. Teorización sobre el campo, (pp. 23-40). Editorial EAFIT/SAGE.

González, H. W. (2020). Los espacios de aprendizaje y las formas de organización de la enseñanza: una caracterización des- de la subjetividad. Revista de estudios y experiencias en educación, 20 (42), 314-328. https://bit.ly/3FRC4sc

Hatch, M. J. (2018). Organization theory. Modern, symbolic, and post- modern perspectives. Oxford University Press. https://bit.ly/3NdvazO

Helms-Mills, J., Dye, K., & Mills, A. J. (2008). Understanding Organizational Change. Routledge. https://bit.ly/3MpSDy2

Kap, M. (2021). Las prácticas de enseñanza emergentes y el derecho a la conectividad, Enlace Universitario, 16 (45), 7-8. https://bit.ly/39vl66Z

Lotman, I. M. (2002). El símbolo en el sistema de la cultura. Forma y Función, (15), 89-101. https://bit.ly/3Ps2hSm

Mihi-Ramírez, A., García-Morales, V. J., & Martín-Rojas, R. (2011). Knowledge Creation, Organizational Learning and Their Effects on Organizational Performance. Engineering Econo- mics, 22 (3), 309-328. https://bit.ly/3sEC2i9

Montaño, L. (2004). El estudio de las organizaciones en México, una perspectiva social. En L. Montaño (coord.) Los estudios organizacionales en México. Cambio, poder, conocimiento e identidad. (pp. 9-39). Porrúa.

Montilla, N. (2021). Estrategias para el aprendizaje organizacional en la gerencia educativa. Una visión desde el enfoque integrador transcomplejo. Revista Honoris Causa, 13 (1), 86-96. https://bit.ly/39pcKxy

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] & Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe [IESALC] (2021). La continuidad pedagógica en las universidades de América Latina durante la pandemia. Editorial UNESCO/IESALC. https://bit.ly/3GEskSD

Pardo, K. H., & Cobo, C. (2020). Expandir la universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia. Ideas hacia un modelo hí brido post-pandemia. Outliers School. https://bit.ly/3Moy44R

Peña, G. (2021). Educación virtual vs enseñanza remota de emergencia: semejanzas y diferencias. Editorial UCAB. https://cutt.ly/WKDRH5k

Puiggrós, A. (2020). Balance del estado de la educación, en época de pandemia en América Latina: El caso de Argentina. En I. Dussel, P. Ferrante, & D. Pulfer (comp.). Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera, (pp. 33-43). Editorial UNIPE.

Quinteiro Goris, J.A. (27 de mayo de 2021). COVID-19: Su impacto en la educación superior y en los ODS. https://bit.ly/3wk8RmA

Rama, C. (2012). La reforma de la virtualización de la universidad. El nacimiento de la educación digital. Editorial UDG Virtual. https://bit.ly/3wvyShM

Rama, C. (2015). La Educación a Distancia y las nuevas dinámicas de regionalización de la educación superior en América Latina. En J. Zubieta, & C. Rama (coords.). La Educación a Distancia en México: Una nueva realidad universitaria. Editorial UNAM. https://bit.ly/3leKoZF

Rama, C. (2021). La nueva educación hí brida. Editorial Unión de Universidades de América Latina y el Caribe. https://bit.ly/39vmSVH

Ramírez-Martínez G., & Gonzales-Miranda, D. R. (2019). Introducción. En D. R Gonzales-Miranda, & G. Ramírez- Martínez (eds.). Tratado de estudios organizacionales. Vol. 2. Exploración de las temáticas, (s/p). Editorial EAFIT-SAGE.

Ramos, D. (2 de julio de 2020). Coronateaching ¿síndrome o nueva oportunidad para la reflexión? I/II. https://bit.ly/3LlcNrp

Salto, D. (28 de septiembre de 2020). COVID-19 and Higher Education in Latin America: Challenges and possibilities in the transition to online education. E-Learn Magazine. https://bit.ly/39r3MQm

Sola-Morales, S. (2014). Towards an epistemology of the concept of symbol. Cinta de moebio, (49), 11-21. https://bit.ly/3yF2qfk

Suárez, M. H., & Martínez, J. (2020). COVID-19. Efectos de la desigualdad social y la inequidad en la educación superior en México. Notas de coyuntura del CRIM. (15), 1-9. https://cutt.ly/QJcx2Le

Vélez, G. A., & Ruiz, G. A. (2019). La universidad en crisis, ¿amenaza o reafirmación de su ontología?. RESU, 48 (190), 1-22. https://doi.org/hxcf

Published

2022-07-01

How to Cite

Ramos Luna, L. L., & Cadena López, A. (2022). Symbolic aspects of remote emergency teaching in Latin America: a look from organizational studies. Emerging Trends in Education, 5(9), 1-13. https://doi.org/10.19136/etie.a5n9.5041