Market models and higher education in the 21st century. In pursuit of internationalization, understandings of a singularity
DOI:
https://doi.org/10.19136/etie.a6n11.5166Abstract
The perspective on the market for higher education is essential in the understanding of the paths for the internationalization, that mainly our institutions are in pursue to increase their prestige and achievable economic resources. Nonetheless, reflection is needed in regard the application of market models, institutional diversity, institutional profiles and the feasibility of the double degrees and joint-degree programs. Lead us to the understanding of the junctions and paradoxes that Latin-American public institutions in their quest for upholding the equilibrium between social responsibility and self-interest, to provide identity to the “good institution” in the so-called global era. To this end, an analytical strategy of key texts and documents on market theories and models and higher education was adopted.
Keywords: higher education; market models; internationalization; dual degrees; joint programs.
References
Altbach, P. G. (2014). The Complexities of Gobal Engagement. In L. E. Rumbley, R. Matross Helms, P. McGill Peterson, & P. G. Altbach (Eds.), Global Opportunities and Challenges for Higher Education Leaders (pp. 19–22). SensePublishers. https://doi.org/j6cz
Arciga, B. E. (2011). Prácticas globalizadoras y educación superior: reflexiones desde nuestro contexto. En Globalización y neoliberalismo en la educación superior y otras ciencias sociales. Plaza y Valdés.
Bedenlier, S., & Zawacki-Richter, O. (2015). Internationalization of higher education and the impacts on academic faculty members. Research in Comparative and International Education, 10 (2), 185–201. https://doi.org/gf867x
Brandenburg, U., & De Wit, H. (2011). The End of Internationalization. International Higher Education, 62, 15-17. https://doi.org/gjqqb7
Camarena, B. O., & Velarde, D. (2009). Educación superior y mercado laboral: vinculación y pertinencia social ¿Por qué? y ¿para qué? Estudios Sociales, 17, 105-125. https://cutt.ly/r708Pzo
Colella, L., & Díaz-Salazar, R. (2015). El discurso de la calidad educativa: un análisis crítico. Educación y Educadores, 18 (2), 287–303. https://doi.org/j6c4
Comboni, S., & Juárez, J. M. (1997). La educación superior en Amé- rica Latina: perspectivas frente al siglo XXI. Política y Cultura, 9, 7–27. https://cutt.ly/072rxqO
Culver, S. M., Puri, I. K., Spinelli, G., De Pauw, K. P. K., & Dooley, J. E. (2012). Collaborative dual-degree programs and value added for students: Lessons learned through the evaluate-e project. Journal of Studies in International Education, 16 (1), 40–61. https://doi.org/crdrxm
De Wit, H. (2015). Internacionalización de la educación superior, ¿hacia dónde queremos ir? Cooperación Académica 15 (43), 30-35. https://cutt.ly/g72rDiH
Denecke, D. D., & Kent, J. (2010). Joint Degrees, Dual Degress, and International Research Collaborations: A report on the CGS graduate international collaborations project. Council of Graduate Schools. https://cutt.ly/P72tk3a
Díaz-Salazar, R. (2015). ¿Puede contribuir la Universidad al cambio ecosocial? Papeles de Relaciones Ecosociales y Cambio Global, (130), 13-26. https://cutt.ly/s72tWar
Fernández, E. (2018). Política pública, mercado y diversidad institucional: Las complejidades de clasificar instituciones de educación superior. El ejemplo chileno. Innovar 28 (67), 147- 158. https://doi.org/j6c5
Fernández, E. (2017). Una mirada a los desafíos de la educación superior en México. Innovación Educativa, 17 (74), 183–207. https://cutt.ly/k72tBlt
Fresán, M., & Taborga, H. (1999). Tipología de las instituciones de educación superior. ANUIES. https://cutt.ly/O72t83J
García, A. (2015). Crisis y transformación de la educación superior: el lugar de las humanidades en Latinoamérica. Literatura: Teoría, Historia, Crítica 17 (2), 79-96. https://doi.org/j6c9
Galaz, J. F. (1998). Sobre la clasificación de las instituciones mexicanas de educación superior. Revista de La Educación Superior, 27 (106), 1-21. https://cutt.ly/J72iCat
Gazzola, A., & Didriksson, A. (2008). Tendencias de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. IESALC-UNESCO. https://cutt.ly/472i3Nf
Gobierno de México. (15 de abril de 2022). Programas para el bien- estar. Jóvenes Construyendo El Futuro. https://cutt.ly/L72ootc
Gómez, H., Ortiz, E. P., & González, M. O. (2017). El estudio de egresados para la mejora continua de las Universidades: Estudio de caso de la Ingeniería en Computación. Revista Iberoamericana para la investigación y El desarrollo educativo, 7 (14), 162-184. https://doi.org/j6df
Hénard, F., Diamond, L., & Roseveare, D. (2012). Approach Internationalization and Their Implications for Strategic Management and Institutional Practice. OECD. https://cutt.ly/Y72oSJi
Hernández, C.A., & Sánchez, S. (2017). La educación empresarial: Un acercamiento desde los estudiantes universitarios en dos instituciones de educación superior. Innovación Educativa, 17 (75), 81-102. https://cutt.ly/M72oBoH
Knight, J. (2015). Updated Definition of Internationalization. International Higher Education, 33, 2-3. https://doi.org/ghf88s
La Fleur, D. (2015). Administration and Management of International Joint and Dual Degrees. In American Council on Education (ACE) and the Center for International Higher Education (CIHE) at Boston College, (5). 16-18. https://cutt.ly/j72pdZp
Landinelli, J. (2008). Escenarios de diversificación, diferenciación y segmentación de la educación superior en América Latina y el Caribe. En Tendencias de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. IESALC-UNESCO. (pp. 1-86) https://cutt.ly/p72aJUa
Lane, J., & Kinser, K. (2014). International Joint and Double-Degree Programs. En Global Opportunities and Challenges for Higher Education. Editado por Laura E. Rumbley, Robin Matross Hel- ms, Patti McGill y Philip G. Alstbach. (pp. 1-25).
McMurtry, J. (1991). Education and the Market Model. Journal of Philosophy of Education, 25 (2), 209-217. https://doi.org/dbgvwr
Márquez, A. (2012). El financiamiento de la educación en México: Problemas y alternativas. Perfiles Educativos, (34),107-117. https://cutt.ly/U73NoW3
Marginson, S. (1997). Markets in Education. Allen and Unwin.
Marginson, S. (2003). High Fee Market for Australian Universities? International Higher Education, 33, 19-20. https://doi.org/j6f9
Marginson, S. (2004). National and global competition in higher education. Australian Educational Researcher, 31 (2), 1-28. https://doi.org/j6gb
Matross, R. (2014). Mapping International Joint and Dual Degrees: U.S. Program Profiles and Perspectives. https://cutt.ly/973NMO5
Montalvo, M. (2011). El financiamiento de la Universidad Mexicana basado en indicadores: una visión global. Anuario Jurídico y Económico Escurialense, 44, 623-640. https://cutt.ly/D73N6X8
Obst, D., Kunder, M., & Banks, C. (2011). Joint and Double Degrees Programs in the Global Context: Report on an International Survey. https://cutt.ly/o73MdFQ
Ordorika, I. (2002). Mercados y educación superior. Perfiles Educativos, 24 (95), 98-104. https://cutt.ly/273MQwT
Ordorika, I. (2004). La academia en jaque. Perspectivas políticas de la evaluación de la educación superior en México. Porrúa.
Ortega, J.C., & Casillas, M. Á. (2014). Repensar la clasificación de las instituciones de educación superior en México, una propuesta CPU-e. Revista de Investigación Educativa, 19, 213- 253. https://cutt.ly/T73MB8m
Peters, R. S. (1967). The concept of education. Routledge.
Pusser, B. (2005). Educación superior, el mercado emergente y el bien público. Porrúa.
Ruíz, C. (2012). La República, el Estado y el mercado en educación. Revista de Filosofía (68), 11-28. https://doi.org/gfj58f
Selingo, J. J., Clark, C., & Noone, D. (2018). The future(s) of public higher education: How state universities can survive-and thrive-in a new era. 1-36. https://cutt.ly/m731v07
Tremblay, K., Lalancette D., & Roseveare, D. (2012). Assessment of Higher Education Learning Outcomes (AHELO). Feasibility Study Report I. OECD. https://cutt.ly/v731Ssr
Valenti, G., & Varela, G. (1997). El sistema de evaluación de las IES en México. Política y Cultura, 9, 131-149. https://cutt.ly/y7313ZX
Valiulis, A. V., & Bucinskas, V. (2016). Experience of Stablishing and Accrediting of a Joint Degree Study Programme. Global Journal of Engineering Education, 18(2), 77-82. https://cutt.ly/b730uuE
Vught, F., & Huisman, J. (2013). Institutional Profiles: Some Strategic Tools. Turning. Journal of Higher Education, 1, 21-36. https://cutt.ly/F730kF3
Waslander, S., Pater, C., & Van Der Weide, M. (2010). Markets in Education: An Analytical Review of Empirical Research on Market Mechanisms in Education OECD. Education Working Papers, 52. OECD. https://cutt.ly/t730YRJ
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Emerging Trends in Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.