Market models and higher education in the 21st century. In pursuit of internationalization, understandings of a singularity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19136/etie.a6n11.5166

Abstract

The perspective on the market for higher education is essential in the understanding of the paths for the internationalization, that mainly our institutions are in pursue to increase their prestige and achievable economic resources. Nonetheless, reflection is needed in regard the application of market models, institutional diversity, institutional profiles and the feasibility of the double degrees and joint-degree programs. Lead us to the understanding of the junctions and paradoxes that Latin-American public institutions in their quest for upholding the equilibrium between social responsibility and self-interest, to provide identity to the “good institution” in the so-called global era. To this end, an analytical strategy of key texts and documents on market theories and models and higher education was adopted.

Keywords: higher education; market models; internationalization; dual degrees; joint programs.

References

Altbach, P. G. (2014). The Complexities of Gobal Engagement. In L. E. Rumbley, R. Matross Helms, P. McGill Peterson, & P. G. Altbach (Eds.), Global Opportunities and Challenges for Higher Education Leaders (pp. 19–22). SensePublishers. https://doi.org/j6cz

Arciga, B. E. (2011). Prácticas globalizadoras y educación superior: reflexiones desde nuestro contexto. En Globalización y neoliberalismo en la educación superior y otras ciencias sociales. Plaza y Valdés.

Bedenlier, S., & Zawacki-Richter, O. (2015). Internationalization of higher education and the impacts on academic faculty members. Research in Comparative and International Education, 10 (2), 185–201. https://doi.org/gf867x

Brandenburg, U., & De Wit, H. (2011). The End of Internationalization. International Higher Education, 62, 15-17. https://doi.org/gjqqb7

Camarena, B. O., & Velarde, D. (2009). Educación superior y mercado laboral: vinculación y pertinencia social ¿Por qué? y ¿para qué? Estudios Sociales, 17, 105-125. https://cutt.ly/r708Pzo

Colella, L., & Díaz-Salazar, R. (2015). El discurso de la calidad educativa: un análisis crítico. Educación y Educadores, 18 (2), 287–303. https://doi.org/j6c4

Comboni, S., & Juárez, J. M. (1997). La educación superior en Amé- rica Latina: perspectivas frente al siglo XXI. Política y Cultura, 9, 7–27. https://cutt.ly/072rxqO

Culver, S. M., Puri, I. K., Spinelli, G., De Pauw, K. P. K., & Dooley, J. E. (2012). Collaborative dual-degree programs and value added for students: Lessons learned through the evaluate-e project. Journal of Studies in International Education, 16 (1), 40–61. https://doi.org/crdrxm

De Wit, H. (2015). Internacionalización de la educación superior, ¿hacia dónde queremos ir? Cooperación Académica 15 (43), 30-35. https://cutt.ly/g72rDiH

Denecke, D. D., & Kent, J. (2010). Joint Degrees, Dual Degress, and International Research Collaborations: A report on the CGS graduate international collaborations project. Council of Graduate Schools. https://cutt.ly/P72tk3a

Díaz-Salazar, R. (2015). ¿Puede contribuir la Universidad al cambio ecosocial? Papeles de Relaciones Ecosociales y Cambio Global, (130), 13-26. https://cutt.ly/s72tWar

Fernández, E. (2018). Política pública, mercado y diversidad institucional: Las complejidades de clasificar instituciones de educación superior. El ejemplo chileno. Innovar 28 (67), 147- 158. https://doi.org/j6c5

Fernández, E. (2017). Una mirada a los desafíos de la educación superior en México. Innovación Educativa, 17 (74), 183–207. https://cutt.ly/k72tBlt

Fresán, M., & Taborga, H. (1999). Tipología de las instituciones de educación superior. ANUIES. https://cutt.ly/O72t83J

García, A. (2015). Crisis y transformación de la educación superior: el lugar de las humanidades en Latinoamérica. Literatura: Teoría, Historia, Crítica 17 (2), 79-96. https://doi.org/j6c9

Galaz, J. F. (1998). Sobre la clasificación de las instituciones mexicanas de educación superior. Revista de La Educación Superior, 27 (106), 1-21. https://cutt.ly/J72iCat

Gazzola, A., & Didriksson, A. (2008). Tendencias de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. IESALC-UNESCO. https://cutt.ly/472i3Nf

Gobierno de México. (15 de abril de 2022). Programas para el bien- estar. Jóvenes Construyendo El Futuro. https://cutt.ly/L72ootc

Gómez, H., Ortiz, E. P., & González, M. O. (2017). El estudio de egresados para la mejora continua de las Universidades: Estudio de caso de la Ingeniería en Computación. Revista Iberoamericana para la investigación y El desarrollo educativo, 7 (14), 162-184. https://doi.org/j6df

Hénard, F., Diamond, L., & Roseveare, D. (2012). Approach Internationalization and Their Implications for Strategic Management and Institutional Practice. OECD. https://cutt.ly/Y72oSJi

Hernández, C.A., & Sánchez, S. (2017). La educación empresarial: Un acercamiento desde los estudiantes universitarios en dos instituciones de educación superior. Innovación Educativa, 17 (75), 81-102. https://cutt.ly/M72oBoH

Knight, J. (2015). Updated Definition of Internationalization. International Higher Education, 33, 2-3. https://doi.org/ghf88s

La Fleur, D. (2015). Administration and Management of International Joint and Dual Degrees. In American Council on Education (ACE) and the Center for International Higher Education (CIHE) at Boston College, (5). 16-18. https://cutt.ly/j72pdZp

Landinelli, J. (2008). Escenarios de diversificación, diferenciación y segmentación de la educación superior en América Latina y el Caribe. En Tendencias de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. IESALC-UNESCO. (pp. 1-86) https://cutt.ly/p72aJUa

Lane, J., & Kinser, K. (2014). International Joint and Double-Degree Programs. En Global Opportunities and Challenges for Higher Education. Editado por Laura E. Rumbley, Robin Matross Hel- ms, Patti McGill y Philip G. Alstbach. (pp. 1-25).

McMurtry, J. (1991). Education and the Market Model. Journal of Philosophy of Education, 25 (2), 209-217. https://doi.org/dbgvwr

Márquez, A. (2012). El financiamiento de la educación en México: Problemas y alternativas. Perfiles Educativos, (34),107-117. https://cutt.ly/U73NoW3

Marginson, S. (1997). Markets in Education. Allen and Unwin.

Marginson, S. (2003). High Fee Market for Australian Universities? International Higher Education, 33, 19-20. https://doi.org/j6f9

Marginson, S. (2004). National and global competition in higher education. Australian Educational Researcher, 31 (2), 1-28. https://doi.org/j6gb

Matross, R. (2014). Mapping International Joint and Dual Degrees: U.S. Program Profiles and Perspectives. https://cutt.ly/973NMO5

Montalvo, M. (2011). El financiamiento de la Universidad Mexicana basado en indicadores: una visión global. Anuario Jurídico y Económico Escurialense, 44, 623-640. https://cutt.ly/D73N6X8

Obst, D., Kunder, M., & Banks, C. (2011). Joint and Double Degrees Programs in the Global Context: Report on an International Survey. https://cutt.ly/o73MdFQ

Ordorika, I. (2002). Mercados y educación superior. Perfiles Educativos, 24 (95), 98-104. https://cutt.ly/273MQwT

Ordorika, I. (2004). La academia en jaque. Perspectivas políticas de la evaluación de la educación superior en México. Porrúa.

Ortega, J.C., & Casillas, M. Á. (2014). Repensar la clasificación de las instituciones de educación superior en México, una propuesta CPU-e. Revista de Investigación Educativa, 19, 213- 253. https://cutt.ly/T73MB8m

Peters, R. S. (1967). The concept of education. Routledge.

Pusser, B. (2005). Educación superior, el mercado emergente y el bien público. Porrúa.

Ruíz, C. (2012). La República, el Estado y el mercado en educación. Revista de Filosofía (68), 11-28. https://doi.org/gfj58f

Selingo, J. J., Clark, C., & Noone, D. (2018). The future(s) of public higher education: How state universities can survive-and thrive-in a new era. 1-36. https://cutt.ly/m731v07

Tremblay, K., Lalancette D., & Roseveare, D. (2012). Assessment of Higher Education Learning Outcomes (AHELO). Feasibility Study Report I. OECD. https://cutt.ly/v731Ssr

Valenti, G., & Varela, G. (1997). El sistema de evaluación de las IES en México. Política y Cultura, 9, 131-149. https://cutt.ly/y7313ZX

Valiulis, A. V., & Bucinskas, V. (2016). Experience of Stablishing and Accrediting of a Joint Degree Study Programme. Global Journal of Engineering Education, 18(2), 77-82. https://cutt.ly/b730uuE

Vught, F., & Huisman, J. (2013). Institutional Profiles: Some Strategic Tools. Turning. Journal of Higher Education, 1, 21-36. https://cutt.ly/F730kF3

Waslander, S., Pater, C., & Van Der Weide, M. (2010). Markets in Education: An Analytical Review of Empirical Research on Market Mechanisms in Education OECD. Education Working Papers, 52. OECD. https://cutt.ly/t730YRJ

Published

2023-07-01

How to Cite

García León, L., & Arciga Zavala, B. E. . (2023). Market models and higher education in the 21st century. In pursuit of internationalization, understandings of a singularity. Emerging Trends in Education, 6(11), 75-87. https://doi.org/10.19136/etie.a6n11.5166