Behavior of school dropout in the Universidad Intercultural del Estado de Tabasco. Period 2017-2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19136/etie.a6n11.5613

Abstract

School dropout is a problem at all educational levels. In the case of the higher level, worldwide an abandonment rate of around 40% is estimated. In Mexico, in the recent school year the average was 8.5%. From this, it was sought to determine the total dropout rate in the enrollment of the Intercultural University of the State of Tabasco (UIET) in the periods that began from 2017 to 2022. A quantitative analysis was used -from the review documentary and statistical data of the institution- and with them the formula established by the Ministry of Public Education was applied to measure this indicator. Additionally, an overview of the new historical admission (since the foundation of the UIET) is also offered to obtain the average of its desertion in the first cycle (intracurricular dropout). It was found that women are the ones with the greatest presence in this institution (64%), that men are the ones who definitively drop out of their studies in the first semester (58%) and that the rate has been reduced, although there is still a long way to go to reduce it below the national average.

Keywords: school dropout; higher education; educational evaluation; indicators; interculturality.

References

Amaya, A., Huerta, F., & Flores, C. (2020). Big data, una estrategia para evitar la deserción escolar en las IES. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 11 (31), 166-178. 10.22201/ iisue.20072872e.2020.31.712

Chávez, J.A., & Hernández, E. (2020). Creación de la Unidad Académica Villa Vicente Guerrero, en Centla, Tabasco. En G. Negrín (Coord.) Retrospectiva. Experiencia colectiva de la educación intercultural en Tabasco [pp. 38-67]. UIET.

Comité de Planeación para el Desarrollo del Estado de Tabasco [COPLADET]. (2020). Programa Institucional de la Universidad Intercultural del Estado de Tabasco, 2019-2024. Gobierno del Estado de Tabasco.

Contreras, J., Chávez, J., & García, J. (2021). Impacto de la COVID-19 en la docencia. Caso UIET. En G. Negrín (Coord.) Investigación multidisciplinar en la UIET [97-112]. UIET.

Dzay, F., & Narváez, O. (2012). La deserción escolar desde la perspectiva estudiantil. Editorial UQroo-UV

Escobar, A., Galán, F., & Navarro, S. (2020). Una aproximación sociohistórica a la diversidad en la UIET (2005-2020). En G. Negrín (Coord.) Retrospectiva. Experiencia colectiva de la educación intercultural en Tabasco [pp. 14-37]. UIET.

Espinoza, O., González, L., & Loyola, J. (2021). Factores determinantes de la deserción escolar y expectativas de estudian- tes que asisten a escuelas alternativas. Educación y Educado - res, 24 (1), 113-134. https://doi.org/kgrq

Félix, J., Chávez, J., Contreras, J., Martínez, L., & Pineda, L. (2021). Retos y perspectivas de la educación universitaria intercultural en tiempos de pandemia. Una visión docente. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 13 (25). https://doi.org/kgrr

Gasperín, E.; Miranda, F.; Vázquez, A., & Gómez, L. (2022). Factores de disrupción en estudiantes universitarios durante el con- finamiento por pandemia COVID-19. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6 (4). https://bit.ly/3LLmuCW

Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2022). Tasa de abandono escolar por entidad federativa según nivel educativo, ciclos escolares seleccionados de 2000/2001 a 2021/2022. https://bit.ly/3ZdgxCL

Morentin, J., & Ballesteros, B. (2018). Desde fuera de la escuela: Una reflexión en torno al aprendizaje de trayectorias de abandono escolar. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16 (1). https://doi.org/kgrs

Morales, B., & Negrín, G. (2020). Percepciones de estudiantes interculturales al transitar a la educación a distancia, durante la COVID-19. En G. Negrín (Coord.) Retrospectiva. Experiencia colectiva de la educación intercultural en Tabasco [pp. 252-271]. UIET.

Negrín, G., Pérez, A., & Galindo, T. (2022a). Afianzar la identidad, ¿una forma de empoderamiento de mujeres indígenas universitarias? Revista Estudios en Educación, 5 (9), 133-154. http://bitly.ws/IW6T

Negrín, G., Pérez, A., & Galindo, T. (2022b). Representaciones de la movilidad social en mujeres universitarias indígenas en Tabasco, México. [Ponencia]. VII Congreso de Investigación, Desarrollo e Innovación, UNICYT. https://doi.org/kgrt

Ortiz, G., & Arcos, L. (2020). Vinculando prácticas discursivas, vivencias y saberes en la Universidad Intercultural del Estado de Tabasco. Cuadernos del Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano, 29 (1), 1-27.

Otero, A. (2021). Deserción escolar en estudiantes universitarios: estudio de caso del área económico-administrativa. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 13 (25). DOI: https://doi.org/kgrv

Pérez, A., & Arcos, G. (2020). A 15 años de su fundación, la UIET enfrenta el reto de clases a distancia. En G. Negrín (Coord.) Retrospectiva. Experiencia colectiva de la educación intercultural en Tabasco [pp. 272-283]. UIET.

Poy, L. (9 de junio de 2019). Universidades Interculturales, exitosas, pero sin apoyo para crecer y consolidarse. La Jornada. http://bitly.ws/IW9y

Reglamento General de Estudiantes de la Universidad Intercultural del Estado de Tabasco. (8 de febrero de 2008).

Periódico Oficial. Reglamento Interior de la Universidad Intercultural del Estado de Tabasco. (21 de abril de 2010). Periódico Oficial.

Rosales, M., Navarrete, M., & Córdova, B. (2018). Factores de deserción en educación superior. Revista Conexxión, 7 (20), 9-17.

Secretaría de Educación Pública [SEP]. (2019). Lineamientos para la formulación de indicadores educativos. DGPPyEE.

Secretaría de Educación Pública [SEP]. (2022). Sistema Educativo de los Estados Unidos Mexicanos, Principales cifras 2021-2022. DGPPyEE.

Secretaría de Educación Pública [SEP]. (2023). Sistema Interactivo de Consulta de Estadística Educativa. DGPPyEE.

Secretaría de Educación Pública [SEP]. (s.f.). Glosario Educación Superior. Gobierno de México. Consulta en enero, 2023 en http://bitly.ws/IWbv

Subsecretaría de Educación Superior [SES]. (10 de febrero de 2022). Resultados preliminares Matrícula y Cobertura en Educación Superior, ciclo 2021-2022. SEP.

Secretaría de Gobernación [SEGOB]. (31 de enero de 2023). Aviso mediante el cual se da a conocer a los gobiernos de las entidades federativas la distribución y calendarización para la ministración durante el ejercicio fiscal de 2023, de los recursos correspondientes al Fondo de Aportaciones Múltiples (FAM), en sus componentes de infraestructura Educativa Básica, Media Superior y Superior. https://bit.ly/3Ybfa76

Terraza, W. (2019). Estrategias de retención estudiantil en educación superior y su relación con la deserción. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 3 (4), 39-56. https://doi.org/kgrw

Zavala, A., Álvarez, M.; González, I., & Bazán, A. (2018). Factores internos, externos y bilaterales asociados con la deserción en estudiantes universitarios. Interacciones, 4 (1), 59-69. https://doi.org/kgrx

Published

2023-07-01

How to Cite

Negrín Nieto, G., Jiménez Miranda, A., & De la Cruz Herrera, E. A. (2023). Behavior of school dropout in the Universidad Intercultural del Estado de Tabasco. Period 2017-2022. Emerging Trends in Education, 6(11), 1-13. https://doi.org/10.19136/etie.a6n11.5613