English Pre-service Teachers Drop out: A Case Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19136/etie.a6n11.5620

Abstract

Higher education institutions in Mexico face an early leaving phenomenon as one of their main challenges. This is why the main objective of this qualitative, transversal, descriptive research was to identify the reasons causing the students’ early leaving in an ELT teacher education program, so as to find strategies to deal with this problem. Institutional documents on students’ dropping out were systematically consulted and ten former students of a BA in English Language in a state university in the southeast of Mexico were interviewed in-depth. Data were analyzed using a content analysis approach. Results indicate that causes influencing undergraduate students’ decision of dropping out are multifactorial, and among them the most salient are related to a poor choice of a degree program, the faculty and school administration.

Keywords: dropping out; teacher education; pre-service teachers; ELT; México.

Author Biographies

  • Oscar Manuel Narváez Trejo, Universidad Veracruzana

    Oscar Manuel Narváez Trejo is a full-time professor at the School of Languages, University of Veracruz. He holds an MA in TEFL  from Aston University and a PhD in Language Studies from Kent University, UK. His research interests relate to educational actors’ beliefs and perspectives about teacher education processes, including research education, training approaches and academic writing. He is interested in promoting teacher-based research in order to promote effective English instruction in Mexico. He currently coordinates the master's degree in teaching English as a Foreign Language at the University of Veracruz. Dr. Narvaez has published books, book chapters and articles as a result of his research projects.

  • Patricia Núñez Mercado, Universidad Veracruzana

    Patricia Núñez Mercado es profesora de tiempo completo en la Facultad de Idiomas de la Universidad Veracruzana. Tiene una Maestría en Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera de la Universidad de la Universidad Veracruzana y un Doctorado en Lingüística Aplicada de la Universidad de Southampton, Reino Unido y es Investigadora Nacional Nivel 1 del Sistema Nacional de Investigadores (SNI) en México . Sus intereses de investigación se relacionan con los procesos de formación docente, incluida la formación en investigación, los enfoques de formación y la alfabetización académica. Actualmente coordina el Cuerpo Académico en Lingüística Aplicada en la Enseñanza y Aprendizaje del Inglés en la Universidad Veracruzana. Ha participado en numerosos congresos nacionales e internacionales, tanto como ponente como asistente, y ha publicado varios capítulos de libros, libros y artículos de revistas como resultado de sus proyectos de investigación.

  • Cliserio Antonio Cruz Martínez, Universidad Veracruzana

    Cliserio Antonio Cruz Martínez tiene una Maestría en Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera, y concluyó el doctorado en Estudios del Lenguaje y Lingüística Aplicada por la Universidad Veracruzana. Ha publicado y presentado datos de investigación en congresos nacionales e internacionales. Sus intereses de investigación se centran en la sociolingüística y los procesos de enseñanza y aprendizaje de lenguas extranjeras.

  • Gabriela Guadalupe Estrada Sánchez, Universidad Veracruzana


    Gabriela Guadalupe Estrada Sánchez es profesora de tiempo completo en la Facultad de Idiomas de la Universidad Veracruzana. Tiene una Maestría en Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera de la Universidad de Southampton, Reino Unido y tiene estudios de doctorado en Estudios del Lenguaje y Lingüística Aplicada de la Universidad Veracruzana. Sus intereses de investigación se relacionan con las percepciones de los estudiantes, los estilos de aprendizaje, los procesos de enseñanza y el desarrollo de la investigación. Ha participado en numerosos congresos nacionales e internacionales, tanto como ponente como asistente, y ha publicado varios capítulos de libros, libros y artículos de revistas como resultado de sus proyectos de investigación.

References

Barradas-Arenas, U., Hernández-Chan, G., Soto-Valenzuela, A., & Canto-Rodríguez, J. (2020). Aplicación móvil de apoyo para la disminución del ausentismo escolar en la educación media superior. Revista Internacional de Investigación e Innovación Tecnológica, 7 (42), 35-52. https://n9.cl/xmo4p

Buentello, C., Valenzuela, N., & Juárez, D. (2013, 11-13 septiembre). Deserción escolar, factores que determinan el abandono de la carrera profesional, estrategias y condiciones para el desarrollo del estudiante [Ponencia]. XVI Congreso Internacional sobre Innovaciones en Docencia e Investigación en Ciencias Eco- nómico Administrativas, Mazatlán, México. https://acortar.link/DudUu6

Busseniers, P., Hernández Córdoba, R., & Núñez Mercado, P. (2014). La deserción de los estudiantes de lengua inglesa desde la perspectiva de la institución. En M. M. Hernández Alarcón y O. M. Narváez Trejo (Coords.), La deserción en la facultad de idiomas: perspectivas de la comunidad educativa (pp. 11-35). BDH, UV.

Castillo de la Rosa, E., Cabello García, M. A., Zapata Salazar, J., & González Tovar, J. (2016). Perfil vocacional, aptitud académica y trayectoria del alumno de psicología de la Universidad Autónoma de Coahuila. Enseñanza e Investigación en Psicología, 21 (1), 59-67. https://cutt.ly/DwuaUJoo

Chain Revuelta, R. (2001). Deserción, rezago y eficiencia terminal en las IES: Propuesta metodológica para su estudio. ANUIES.

Cortés Alarcón, L. J. (2022). Dropping out factors at the English Language BA. Voices of ex-students [Tesis de licenciatura no publicada]. Universidad Veracruzana.

Donoso, S., Donoso, G., & Arias, O. (2018). Iniciativas de retención de estudiantes de educación superior. Calidad en la Educación, (33), 15-61. https://doi.org/10.31619/caledu.n33.138

Dzay Chulim, F., & Narváez Trejo, O. M. (Eds.). (2012). La deserción escolar desde la perspectiva estudiantil. La Editorial Manda.

Fernández, E., & Narváez, O. (2021). The learning styles of pre-service teachers. CIEX Journ@l, 6 (13), 32-41. https://cutt.ly/ZwuaIe59

Forteza Calafell, M. (2018). Abandono escolar desde una perspectiva de género [Tesis de maestría no publicada]. Universitat de les Illes Balears.

Franco Cedeño, F. J., Osorio Sánchez, A. V., & Cervantes Molina, X. P. (2019). Relación entre bienestar psicológico, rendimiento académico y acoso en los estudiantes universitarios. Revista Universidad y Sociedad, 11 (5), 301-308. https://n9.cl/1kqza

Fundación EBC (2022). Problemática Educativa. https://n9.cl/5c0mz

García Ramírez, R. G., & García Montejo, J. S. (2021). Análisis característico de los factores de la deserción en educación superior. Tectzapic, 7 (3), 21-31. https://doi.org/khbx

González, L.E (2006). Repitencia y deserción universitaria en América Latina. En Informe sobre la Educación Superior en América Latina y el Caribe 2000-2005. IESALC Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (pp.156-168). UNESCO Biblioteca Digital. https://cutt.ly/qwuaIPJM

Harvey, O., van Teijlingen, E., & Parrish, M. (2023). Using a range of communication tools to interview a hard-to-reach population. Sociological Research Online, 0 (0), 1-12. https://doi.org/khbz

Hernández Alarcón, M. M., & Giles, D. (2014). La deserción de los estudiantes de lengua inglesa desde la perspectiva de los estudiantes que mantienen una trayectoria escolar estándar. En M. M. Hernández Alarcón y O. M. Narváez Trejo (Coords.), La deserción en la facultad de idiomas: Perspectivas de la comunidad educativa (pp. 79-109). BDH, UV.

Hernández Alarcón, M., & Narváez Trejo, O. M. (Coords.). (2014). La deserción escolar en la Facultad de Idiomas: Perspectivas de la comunidad educativa. BDH, UV.

Hernández Prados, M. A, lvarez Muñoz, J. S., & Aranda Martínez, A. (2017). El problema de la deserción escolar en la producción científica educativa. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, 27 (1), 89-112. https://cutt.ly/owuaOiEl

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial Mc Graw Hill Education. https://cutt.ly/WwuaOkPX

Herrera Díaz, L. E, Ramírez Marín, F., & Estrada Sánchez, G. G. (2014). La deserción de los estudiantes de lengua inglesa desde la perspectiva de los docentes. En M. M. Hernández Alarcón y O. M. Narváez Trejo (Coords.), La deserción en la facultad de idiomas: Perspectivas de la comunidad educativa (pp. 37-59). BDH, UV.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2022). Tasa de abandono escolar por entidad federativa según nivel educativo, ciclos escolares seleccionados de 2000/2001 a 2021/2022. https://n9.cl/yv84l

Lindsay, S. (2022). A comparative analysis of data quality in online zoom versus phone interviews: An example of youth with and without disabilities. SAGE Open, 12 (4), 1-11. https://doi.org/khb2

Lobe, B., Morgan, D. L., & Hoffman, K. (2022). A systematic com- parison of in-person and video-based online interviewing. International Journal of Qualitative Methods, 21, 1-12. https://cutt.ly/6wuaA86v

Lugo, B. (2013). La deserción estudiantil: ¿Realmente es un problema social? Revista de Postgrado FACE-UC, 7 (12), 289-309. https://cutt.ly/WwuaSeQC

Marsán, E. R. (2018). El abandono escolar en México. En Notas de Política Pública (pp. 10-14). PIPE-CIDE. https://n9.cl/dw7fh6

Murillo, F. J., Madera Payeta, A., Monasterio Martín, I, Jaraiz Lara, A., Cantador Gutiérrez, R., Sánchez Sánchez, J. C., & Varas Moreno, R. (2013). Estudio de casos. [Diapositiva de Power Point]. SlideShare. https://cutt.ly/ewuaSnTn

Narváez Trejo, O. M. (2006) An exploration into student early leaving at a university language department in Mexico: Voicing students’ critical insights on institutional practices. [Tesis de doctorado no publicada]. University of Kent.

Narváez Trejo, O. M. (2010). Early leaving at university level: An explanatory model. En B. C. Murrieta Cervantes, P. Busseniers y M. Hernández Alarcón (Coords.), Variaciones sobre un mismo tema: La investigación en lenguas extranjeras (pp. 85-97). Colección de Textos Nómadas Universidad Veracruzana.

Narváez Trejo, O. M., & Garrido Hernández, A. (2014). El abandono escolar desde la perspectiva de estudiantes ‘migrantes’. En M. M. Hernández Alarcón y O. M. Narváez Trejo (Coords.), La deserción en la facultad de idiomas: Perspectivas de la comunidad educativa (pp. 61-78). BDH, UV.

Narváez Trejo, O. M., & Reyes Galindo, C. (8 de octubre de 2021). Pre-service teachers’ learning profile. [Ponencia]. XVII Foro de Estudios en Lenguas Internacional (FEL), Chetumal, México.

Narváez Trejo, O. M., & Villegas Salas, I. (2014). Introducción a la investigación: Guía interactiva. BDH, UV. https://cutt.ly/ZwuaSJF6

Núñez Mercado, P., Estrada Sánchez, G. G., & Narváez Trejo, O. M. (2017). Licenciatura en Lengua Inglesa de la Universidad Veracruzana. Lenguas en Contexto, 8 (Supl), 44-51. https://acortar.link/dKAh2K

Orozco-Rodríguez, C. (2022). Factores que influyen en el abandono escolar de la Licenciatura en Matemáticas de la Universidad de Guadalajara. Revista mexicana de investigación educativa, 27 (92), 259-287. https://n9.cl/oabg0

Ortiz-Hernández, E. (2018). Retos y perspectivas del currículo integrado. Cuaderno de Investigación en la Educación, 21, 35-56. https://n9.cl/lry2m

Otero Escobar, A. D. (2021). Deserción escolar en estudiantes universitarios: Estudio de caso del área económico-administrativa. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12 (23). https://doi.org/kgrv

Palomino, E. (2011). Early leaving at the university level: A study from different perspectives [Tesis de licenciatura no publicada]. Universidad Veracruzana.

Pérez Palafox, J., & Chong Barreiro, M. (2020). Reflexión sobre la deserción escolar. Revista de cooperación, 17, 19-22. https://goo.su/N0m6

Pérez Velasco, M., Bravo Gómez, O., & Isabeles Flores, S. (2008). Principales causas de deserción escolar de la Facultad de Lenguas Extranjeras de la Universidad de Colima de la generación 2004, 2005, 2006. En Memorias del IV foro nacional de estudios en lenguas (pp. 359-371). Chetumal, México. https://n9.cl/zniu2

Rochin Berumen, F. L. (2021). Deserción escolar en la educación superior en México: Revisión de literatura. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 11 (22). https://doi.org/khb3

Rodríguez Lagunas, J., & Hernández Vázquez, J. M. (2008). La deserción escolar universitaria en México. La experiencia de la Universidad Autónoma Metropolitana campus Iztapa lapa. Actualidades Investigativas en Educación, 8 (1), 1-30. https://goo.su/c3hR9eq

Secretaría de Educación Pública. (s.f.). Glosario Educación Superior. https://goo.su/VZKd

Taylor-Powell, E., & Renner, M. (2003). Analyzing qualitative data. Program Development and Evaluation. University of Wisconsin-Madison, Division of Extension. https://goo.su/eSroc

Vries, W., León Arenas, P., Romero Muñoz, J. F., & Hernández Saldaña, I. (2011). ¿Desertores o decepcionados? Distintas causas para abandonar los estudios universitarios. Revista de la educación superior, 40 (160), 29-49. https://n9.cl/c83s2

Published

2023-07-01

How to Cite

Narváez Trejo, O. M., Núñez Mercado, P., Cruz Martínez, C. A., & Estrada Sánchez, G. G. (2023). English Pre-service Teachers Drop out: A Case Study. Emerging Trends in Education, 6(11), 26-39. https://doi.org/10.19136/etie.a6n11.5620