English Pre-service Teachers Drop out: A Case Study
DOI:
https://doi.org/10.19136/etie.a6n11.5620Abstract
Higher education institutions in Mexico face an early leaving phenomenon as one of their main challenges. This is why the main objective of this qualitative, transversal, descriptive research was to identify the reasons causing the students’ early leaving in an ELT teacher education program, so as to find strategies to deal with this problem. Institutional documents on students’ dropping out were systematically consulted and ten former students of a BA in English Language in a state university in the southeast of Mexico were interviewed in-depth. Data were analyzed using a content analysis approach. Results indicate that causes influencing undergraduate students’ decision of dropping out are multifactorial, and among them the most salient are related to a poor choice of a degree program, the faculty and school administration.
Keywords: dropping out; teacher education; pre-service teachers; ELT; México.
References
Barradas-Arenas, U., Hernández-Chan, G., Soto-Valenzuela, A., & Canto-Rodríguez, J. (2020). Aplicación móvil de apoyo para la disminución del ausentismo escolar en la educación media superior. Revista Internacional de Investigación e Innovación Tecnológica, 7 (42), 35-52. https://n9.cl/xmo4p
Buentello, C., Valenzuela, N., & Juárez, D. (2013, 11-13 septiembre). Deserción escolar, factores que determinan el abandono de la carrera profesional, estrategias y condiciones para el desarrollo del estudiante [Ponencia]. XVI Congreso Internacional sobre Innovaciones en Docencia e Investigación en Ciencias Eco- nómico Administrativas, Mazatlán, México. https://acortar.link/DudUu6
Busseniers, P., Hernández Córdoba, R., & Núñez Mercado, P. (2014). La deserción de los estudiantes de lengua inglesa desde la perspectiva de la institución. En M. M. Hernández Alarcón y O. M. Narváez Trejo (Coords.), La deserción en la facultad de idiomas: perspectivas de la comunidad educativa (pp. 11-35). BDH, UV.
Castillo de la Rosa, E., Cabello García, M. A., Zapata Salazar, J., & González Tovar, J. (2016). Perfil vocacional, aptitud académica y trayectoria del alumno de psicología de la Universidad Autónoma de Coahuila. Enseñanza e Investigación en Psicología, 21 (1), 59-67. https://cutt.ly/DwuaUJoo
Chain Revuelta, R. (2001). Deserción, rezago y eficiencia terminal en las IES: Propuesta metodológica para su estudio. ANUIES.
Cortés Alarcón, L. J. (2022). Dropping out factors at the English Language BA. Voices of ex-students [Tesis de licenciatura no publicada]. Universidad Veracruzana.
Donoso, S., Donoso, G., & Arias, O. (2018). Iniciativas de retención de estudiantes de educación superior. Calidad en la Educación, (33), 15-61. https://doi.org/10.31619/caledu.n33.138
Dzay Chulim, F., & Narváez Trejo, O. M. (Eds.). (2012). La deserción escolar desde la perspectiva estudiantil. La Editorial Manda.
Fernández, E., & Narváez, O. (2021). The learning styles of pre-service teachers. CIEX Journ@l, 6 (13), 32-41. https://cutt.ly/ZwuaIe59
Forteza Calafell, M. (2018). Abandono escolar desde una perspectiva de género [Tesis de maestría no publicada]. Universitat de les Illes Balears.
Franco Cedeño, F. J., Osorio Sánchez, A. V., & Cervantes Molina, X. P. (2019). Relación entre bienestar psicológico, rendimiento académico y acoso en los estudiantes universitarios. Revista Universidad y Sociedad, 11 (5), 301-308. https://n9.cl/1kqza
Fundación EBC (2022). Problemática Educativa. https://n9.cl/5c0mz
García Ramírez, R. G., & García Montejo, J. S. (2021). Análisis característico de los factores de la deserción en educación superior. Tectzapic, 7 (3), 21-31. https://doi.org/khbx
González, L.E (2006). Repitencia y deserción universitaria en América Latina. En Informe sobre la Educación Superior en América Latina y el Caribe 2000-2005. IESALC Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (pp.156-168). UNESCO Biblioteca Digital. https://cutt.ly/qwuaIPJM
Harvey, O., van Teijlingen, E., & Parrish, M. (2023). Using a range of communication tools to interview a hard-to-reach population. Sociological Research Online, 0 (0), 1-12. https://doi.org/khbz
Hernández Alarcón, M. M., & Giles, D. (2014). La deserción de los estudiantes de lengua inglesa desde la perspectiva de los estudiantes que mantienen una trayectoria escolar estándar. En M. M. Hernández Alarcón y O. M. Narváez Trejo (Coords.), La deserción en la facultad de idiomas: Perspectivas de la comunidad educativa (pp. 79-109). BDH, UV.
Hernández Alarcón, M., & Narváez Trejo, O. M. (Coords.). (2014). La deserción escolar en la Facultad de Idiomas: Perspectivas de la comunidad educativa. BDH, UV.
Hernández Prados, M. A, lvarez Muñoz, J. S., & Aranda Martínez, A. (2017). El problema de la deserción escolar en la producción científica educativa. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, 27 (1), 89-112. https://cutt.ly/owuaOiEl
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial Mc Graw Hill Education. https://cutt.ly/WwuaOkPX
Herrera Díaz, L. E, Ramírez Marín, F., & Estrada Sánchez, G. G. (2014). La deserción de los estudiantes de lengua inglesa desde la perspectiva de los docentes. En M. M. Hernández Alarcón y O. M. Narváez Trejo (Coords.), La deserción en la facultad de idiomas: Perspectivas de la comunidad educativa (pp. 37-59). BDH, UV.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2022). Tasa de abandono escolar por entidad federativa según nivel educativo, ciclos escolares seleccionados de 2000/2001 a 2021/2022. https://n9.cl/yv84l
Lindsay, S. (2022). A comparative analysis of data quality in online zoom versus phone interviews: An example of youth with and without disabilities. SAGE Open, 12 (4), 1-11. https://doi.org/khb2
Lobe, B., Morgan, D. L., & Hoffman, K. (2022). A systematic com- parison of in-person and video-based online interviewing. International Journal of Qualitative Methods, 21, 1-12. https://cutt.ly/6wuaA86v
Lugo, B. (2013). La deserción estudiantil: ¿Realmente es un problema social? Revista de Postgrado FACE-UC, 7 (12), 289-309. https://cutt.ly/WwuaSeQC
Marsán, E. R. (2018). El abandono escolar en México. En Notas de Política Pública (pp. 10-14). PIPE-CIDE. https://n9.cl/dw7fh6
Murillo, F. J., Madera Payeta, A., Monasterio Martín, I, Jaraiz Lara, A., Cantador Gutiérrez, R., Sánchez Sánchez, J. C., & Varas Moreno, R. (2013). Estudio de casos. [Diapositiva de Power Point]. SlideShare. https://cutt.ly/ewuaSnTn
Narváez Trejo, O. M. (2006) An exploration into student early leaving at a university language department in Mexico: Voicing students’ critical insights on institutional practices. [Tesis de doctorado no publicada]. University of Kent.
Narváez Trejo, O. M. (2010). Early leaving at university level: An explanatory model. En B. C. Murrieta Cervantes, P. Busseniers y M. Hernández Alarcón (Coords.), Variaciones sobre un mismo tema: La investigación en lenguas extranjeras (pp. 85-97). Colección de Textos Nómadas Universidad Veracruzana.
Narváez Trejo, O. M., & Garrido Hernández, A. (2014). El abandono escolar desde la perspectiva de estudiantes ‘migrantes’. En M. M. Hernández Alarcón y O. M. Narváez Trejo (Coords.), La deserción en la facultad de idiomas: Perspectivas de la comunidad educativa (pp. 61-78). BDH, UV.
Narváez Trejo, O. M., & Reyes Galindo, C. (8 de octubre de 2021). Pre-service teachers’ learning profile. [Ponencia]. XVII Foro de Estudios en Lenguas Internacional (FEL), Chetumal, México.
Narváez Trejo, O. M., & Villegas Salas, I. (2014). Introducción a la investigación: Guía interactiva. BDH, UV. https://cutt.ly/ZwuaSJF6
Núñez Mercado, P., Estrada Sánchez, G. G., & Narváez Trejo, O. M. (2017). Licenciatura en Lengua Inglesa de la Universidad Veracruzana. Lenguas en Contexto, 8 (Supl), 44-51. https://acortar.link/dKAh2K
Orozco-Rodríguez, C. (2022). Factores que influyen en el abandono escolar de la Licenciatura en Matemáticas de la Universidad de Guadalajara. Revista mexicana de investigación educativa, 27 (92), 259-287. https://n9.cl/oabg0
Ortiz-Hernández, E. (2018). Retos y perspectivas del currículo integrado. Cuaderno de Investigación en la Educación, 21, 35-56. https://n9.cl/lry2m
Otero Escobar, A. D. (2021). Deserción escolar en estudiantes universitarios: Estudio de caso del área económico-administrativa. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12 (23). https://doi.org/kgrv
Palomino, E. (2011). Early leaving at the university level: A study from different perspectives [Tesis de licenciatura no publicada]. Universidad Veracruzana.
Pérez Palafox, J., & Chong Barreiro, M. (2020). Reflexión sobre la deserción escolar. Revista de cooperación, 17, 19-22. https://goo.su/N0m6
Pérez Velasco, M., Bravo Gómez, O., & Isabeles Flores, S. (2008). Principales causas de deserción escolar de la Facultad de Lenguas Extranjeras de la Universidad de Colima de la generación 2004, 2005, 2006. En Memorias del IV foro nacional de estudios en lenguas (pp. 359-371). Chetumal, México. https://n9.cl/zniu2
Rochin Berumen, F. L. (2021). Deserción escolar en la educación superior en México: Revisión de literatura. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 11 (22). https://doi.org/khb3
Rodríguez Lagunas, J., & Hernández Vázquez, J. M. (2008). La deserción escolar universitaria en México. La experiencia de la Universidad Autónoma Metropolitana campus Iztapa lapa. Actualidades Investigativas en Educación, 8 (1), 1-30. https://goo.su/c3hR9eq
Secretaría de Educación Pública. (s.f.). Glosario Educación Superior. https://goo.su/VZKd
Taylor-Powell, E., & Renner, M. (2003). Analyzing qualitative data. Program Development and Evaluation. University of Wisconsin-Madison, Division of Extension. https://goo.su/eSroc
Vries, W., León Arenas, P., Romero Muñoz, J. F., & Hernández Saldaña, I. (2011). ¿Desertores o decepcionados? Distintas causas para abandonar los estudios universitarios. Revista de la educación superior, 40 (160), 29-49. https://n9.cl/c83s2
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Emerging Trends in Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.