Educational Robotics: Enhancing Mathematical Thinking and Social Skills in Learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19136/etie.a7n13.6040

Keywords:

robotics, social abilities, teaching materials, education, mathematics

Abstract

In educational environments, trends are addressed that allow learning to be acquired in various ways, among these is educational robotics, which has become a versatile tool capable of enhancing student performance at various stages of their learning. The purpose of this document is to explore the aspects related to educational robotics that contribute to the development of social skills and mathematical thinking in students. To achieve this objective, an exhaustive search was carried out that includes articles and publications related to the topic, classification and documentary analysis. This research allowed us to identify the possible contributions of educational robotics to social skills and mathematical thinking, in addition to establishing that it is a growing trend in different educational and social areas. The analysis carried out highlights that educational robotics is an effective tool to promote mathematical thinking. The literature supports the idea that students involved in the manipulation and use of robots experience significant improvements in their understanding of mathematics. In addition, it has been observed that this practice also enhances socio-emotional skills, such as empathy, cooperation, communication and collaboration among students. The period for the documentary review was established between 2015 and 2023, consulting a total of 50 articles from the databases of Dialnet, Redalyc, SciELO, Latindex, Google Scholar and institutional repositories, 28 studies were related to this work

References

Acosta Castiblanco, M., Forigua Sanabria, C. P., & Navas Lora, M. A. (2015). Robótica Educativa : un entorno tecnológico de aprendizaje que contribuye al desarrollo de habilidades. [Tesis de Maestría, Pontificia Universidad Javeriana] Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Javeriana. http://hdl.handle.net/10554/17119

Bustamante, J., & Cogollo , A. (2018). Robótica educativa como propuesta de innovación pedagógica. Revista Gestión, Competitividad e innovación, 6(2), 1-12. https://pca.edu.co/editorial/revistas/index.php/gci/article/view/41

Caballero González, Y. A., & García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A. (2020). Fortaleciendo el pensamiento computacional y habilidades sociales mediante actividades de aprendizaje con robótica educativa en niveles escolares iniciales: Strengthening computational thinking and social skills through learning activities with educational robotics in early school levels. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 58, 117–142. https://doi.org/10.12795/pixelbit.75059

Cantoral., R., Farfan, R., Cordero , F., & Alanis , J. (2005). Desarrollo del pensamiento matematico . Editorial Trillas.

Gálvez , R., & Vera , G. (2021). Desarrollo del lenguaje y pensamiento numérico en educación inicial. Revista Conrado, 17(78), 230-233.

García, J. N. (2021). La robótica educativa como recurso tecnológico para desarrollar habilidades blandas en los estudiantes de educación básica regular: revisión sistemática. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/56438

Gómez, C., Regaña, C., & Vélez, M. (2018). La robótica como estrategia didáctica para las aulas de Educación Primaria. Revista Arbitradas- revista educativa Hekademos., 24, 1-11. https://www.hekademos.com/index.php/hekademos/issue/view/24-junio-2018

Gonzáles , M., Gonzáles, Y., & Muños, C. (2021). Panorama de la robótica educativa a favor del aprendizaje STEAM. Revista Eureka sobre enseñanza y dibujgacion de las ciencias, 18(2). https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i2.2301

Gonzáles, J. F. (septiembre 2016). Elementos para el desarrollo del pensamiento matematico en la escuela. Taller presentado en el Encuentro Distrital de Educación Matemática EDEM en la Universidad Distrital Fransisco José de Caldas, (págs. 51-60). Bogotá. https://comunidad.udistrital.edu.co/edem3/files/2016/12/EDEM3-MEMORIAS.pdf

Kuchkarov, M., Khakimov, S., & Abdullaeva, B. (2023). Systematic use of mathematical concepts in professional training of students. BIO Web Conf., 65, 10013. https://doi.org/10.1051/bioconf/20236510013

LLorente, D. M. (2020). Diseño de una estrategia medológica que contribuye a la enseñanza de la multiplicación para el desarrollo del pesamiento matemático. [Trabajo de Maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio Institucional. UNAL. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/78531

Lozada, J., & Fuentes, R. (2018). Los Métodos de Resolución de Problemas y el Desarrollo del Pensamiento Matemático. Revista Rio Claro (SP), 32(60), 57-68. https://doi.org/DOI:10.1590/1980-4415v32n60a03

MEN. (2006). Estandares basicos de competencias. Bogotá: Editorial Magisterio.

Montaño, L., Meza, R., & Fontanelli, O. (2019). Construyendo el pesamiento matemático a partir de nuevo modelo educativo [Memorias de Evento]. 3er Congreso Nacional de Investigación sobre Educación Normal, Playas de Rosarito, México., 1-13. https://www.antiguo.conisen.mx/memorias2019/memorias/2/P238.pdf

Nápoles, D., OCa, N., & Sobrado, E. (2020). La matemática en tiempos de la covid-19: retos e implicaciones para su enseñanza-aprendizaje. Revista Tranformación, 16(3), 489-502. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e3487

Nieves , E., & Díaz , H. (2021). Desarrollo de habilidades del pensamiento matemático desde la formulación y resolución de problemas de eninciado verbal. Rev. Acta Scientiae, 3(1), 1-23. https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.5845

Núñez Cheng, J. (June de 2021). Tecnologías de la Información y Comunicación en el Desarrollo de las Competencias Matemáticas en la Educación Virtual Universitaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5, 2908-2930. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i3.497

Ortiz , D., Cudris, L., Barrios, A., López, G., Bernúdez, J., & Gutiérrez, R. (2020). Los AVA como estrategia didáctica en la enseñanza del pensamiento lógico-matemático. Revista VTF, 39(3), 257-263. https://www.revistaavft.com/images/revistas/2020/avft_3_2020/3_los_ava.pdf

Ortiz , L., Vallejo, M., Puerta, J., & Posada , J. (2019). Herramienta de robótica educativa basada en Lego Mindstorms y VEX Robotics mediante software 3D y diseño mecatrónico. Revista Ibérica de sistemas y tecnologías de información., 1-19. https://doi.org/DOI: 10.17013/risti.34.1–19

Pachas , C. (2020). Herramientas tecnológicas en la enseñanza de las matemáticas durante la pandemia Covid-19. Revista cuatrimentral de divulgación cientifica. Universidad Alas Peruanas, 7(2), 46-58. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v7i2.2132

Ramírez, J. L., & Landín , C. (2017). Modelo de Robótica Educativa con el Robot Darwin Mini para Desarrollar Competencias en Estudiantes de Licenciatura. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8, 877-897. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.325

Ruiz , I., Fernández , C., Vargas, R., Valverde, F., & Solano , P. (2020). ¿Cómo la robótica educativa empacta a las mujeres estudiantes de secundaria? realizado con Python. Revista Estudios. Res de Mujeres investigadoras de la Universidad Nacional UNA.(41), 1-18. https://doi.org/https://orcid.org/0000-0003-4625-9221

Sala, G., Font Moll, V., Barquero, B., & Giménez, J. (2017). Contribución del EOS en la construcción de una herramienta de evaluación del pensamiento matemático creativo. Universidad de Barcelona. http://hdl.handle.net/10481/45383

Salazar, J. A. (2019). Integracion de la robotica mediante el uso de la plataforma Arduino para el aprendizaje de matemateicas en aula. Ediciones Escuela superior de educacion en ciencias sociales IPL.

Saltos , A., Vallejo, P., & Moya, M. (2020). Innovación en educación matemática de básica superior durante el confinamiento por COVID-19. Revista EPISTEME KOINONIA, 3(5), 1-12. https://doi.org/10.35381/e.k.v3i5.723

Sánchez, T., Sánchez , J., & Acosta, F. (2020). Influencia de la robótica educativa en la motivación y el trabajo cooperativo en Educación Primaria: un estudio de caso. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 6(2), 141-152. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2020.v6i2.6779

Sierra, C. (2020). Diseño de un proyecto de aula que contribuya al desarrollo matemático desde la teoría de la Argumentación. Universidad Nacional de Colombía .

Tortosa, A. (2018). El aprendizaje de habilidades sociales en el aula. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 4, 158-165. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=574660908013

Yaffar, F., & Nemecio, J. (2020). Socioformación y pensamiento matemático: Cartografía conceptual sobre el aprendizaje por proyectos. Revista Política y Cultura.(54), 215-230. https://doi.org/10.24275/VPVW6914

Zapata, A., Costa , D., Delgado , P., & Torres , J. (2018). Contribución de la robótica educativa en la adquisición de conocimientos de matemáticas en la Educación Primaria. 30(1), 43-55. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6722243

Downloads

Published

2024-07-01

How to Cite

Rosero Calderón, O. A. (2024). Educational Robotics: Enhancing Mathematical Thinking and Social Skills in Learning. Emerging Trends in Education, 7(13), 129-144. https://doi.org/10.19136/etie.a7n13.6040