Factor analysis of dissociative personality disorder in Multimedia Communication Engineering students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19136/etie.a7n13.6071

Keywords:

Depersonalization, , self-concept, personality, academic achievement, stress, consciousness

Abstract

The objective of this research is to identify a possible relationship between a pathological profile of dissociation in higher education students, with respect to the variables of consumption of addictive substances, violence in childhood, eating disorders, cognitive dysfunctions and work stress. The selected methodology is based on correlational quantitative analysis, under an ex post facto research design. The measurement instruments used are the Dissociative Experiences questionnaire (DES II), the Eating Disorders Inventory (EDI-3), the Addictions test (dast-10), the Mini-Mental (MMSE), the of Child Abuse (CTQ-SF) and the Work Stress Inventory (CPP). With the above, it is suggested that the group diagnosed with a dissociative personality disorder presents significant differences with respect to the five variables evaluated; Furthermore, for this group there is a prevalence with a high index on the stress scales, characterized by a form of compulsion and the presence of discomfort at an organic level. For the group evaluated with a non-dissociative personality profile, incipient cases of abuse, physical neglect and sexual abuse were identified. This condition requires correct channeling and rehabilitation due to its high progression in self-destructive behaviors.

References

Aldana, Z. J., & Colina, Y. F. (2020). Estrés académico y trabajo de grado en licenciatura en educación, Telos, 22(1), 91-103, https://doi.org/10.36390/telos221.07

Alvarado, R. C., Marulanda, G. E. J., Vásquez, L. M. F., & Viedma, G. D. L. (2019). Determinantes Sociales en la disociación de género en el Municipio de Tuluá 2019, [Tesis de licenciatura] Facultad Ciencias de la Salud. http://hdl.handle.net/20.500.12993/1535

Amores, V. A., & Mateos, M. R. (2017). Revisión de la neuropsicología del maltrato infantil: la neurobiología y el perfil neuropsicológico de las víctimas de abusos en la infancia, revista psicología educativa, 23(2), 81-88, https://doi.org/10.1016/j.pse.2017.05.006

Arroyo, M. M., & Díaz, V. E. (2021). Las tecnologías digitales en el ámbito de la salud: brechas sociales, accesibilidad y despersonalización, revista de Cultura Digital y Movimientos, 18 (2), 2021, 95-101. https://doi.org/10.5209/tekn.75516

Baena, R. A., Niell, L. G., Rodríguez, Q. J., & Lázaro, P. Y. (2016). Despersonalización-desrealización por mefedrona, revista de patología dual, 3(3), 151-156, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=248836

Balladares, K.A., & Hablick, F. C. (2017). Burnout: El síndrome laboral, journal of business and entrepreneurial studies, 1(1), 1-10. https://www.redalyc.org/journal/5736/573668151001/

Bernabéu, E., Marchena, A. C., González, P. A., & Genny, L. (2020). Adicciones a internet y funciones ejecutivas en estudiantes universitarios: una revisión sistemática, Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 18(3), 613-644.

Barrientos, G. A., & López, P. E. (2021). Relación entre trastornos de personalidad y abuso de drogas en pacientes del hospital “santa rosita, revista científica de ciencia médica, 24 (1), 13-19. https://doi.org/10.51581/rccm.v23i2.339

Benítez, A., Sánchez, S., Bermejo, L. M., Franco, R, L., García, M. A., & Cubero, J. (2019). Análisis del Riesgo de sufrir Trastornos Alimentarios en jóvenes universitarios de Extremadura (España), Enfermería Global, 18, (2), 124–143. https://doi.org/10.6018/eglobal.18.2.313421

Burgos, A. J., Rendón, M. V., Díaz, N. L., Aguirre. T. J., Peralta, A. G., & Angulo, A. T. (2020). La relajación y estrés laboral en el personal docente una revisión sistemática, revista ciencia universitaria, 25(266), 56-59. https://doi.org/10.46642/efd.v25i266.1617

Burbano, P. J., Sánchez, P. J., & Mera, Y. A. (2019). Biomarcadores de estrés laboral en residentes, revista facultad ciencias de la salud, 21(2), 24-31, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7253522

Camacho, R. J,. & Olmeda, G. M. (2019). Trastornos disociativos, ScienceDirect, 12(84), 4938-4946. https://doi.org/10.1016/j.med.2019.07.004

Cañellas, F. L. (2012). Relaciones entre el sueño y la adicción, revista adicciones, 24 (4), 287-290. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=289124639002

Cañón, B. C. & Carmona, P. A. (2018). Ideación y conductas suicidas en adolescentes y jóvenes, revista de Pediatría y atención primaria, 20 (80), 387-395, https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=366657893014.

Castejón, M. A., & Berengüí, R. (2020). Diferencias de personalidad y en variables psicológicas relacionadascon el riesgo de trastornos de la conducta alimentaria, Anales de psicología, 36 (1), 64-73. https://doi.org/10.6018/analesps.361951

Castro, P. K. (2022). La comparación social, imagen corporal y autopresentación de jóvenes universitarios que utilizan Instagram, profundidad psicológica, 2(1), 1-9, https://www.congresosenelpacifico.com/

Chaverra, T. I., Bedoya, S. J., Melo, C., & Becerra-H. L. (2022). Substitución asimétrica entre metanfetamina y anfetamina: estudio de discriminación de drogas, revista salutem Scientia Spiritus, 8(4), 84-94. https://doi.org/10.5514/rmac.v37.i1.24685

Chungandro, V. A., Licuy, L.B., Meza, M.A., Castro, C.P., Trujillo, P.J., Proaño, C.C., Espinosa, C. M., Yunga, D. R., & Guerrón, C. A. (2019). Síndrome de Burnout en médicos: abordaje práctico en la actualidad, archivos venezolanos de farmacología y terapéutica, 38 (1), 76-84. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55959379016

Cózar, L., Reyes, A. Núñez, C., López, M. A., Serrano, E. R., Esteve, R., Marcos, E., & Ramírez, M. C. (2022). Variables psicológicas implicadas en el abuso o consumo indebido de opioides en pacientes con dolor crónico no oncológico, Psicología Conductual, 30 (2), 517-532, https://doi.org/10.51668/bp.8322211s

Cruzado, L., Núñez, M. P., & Galia Rojas, R. G. (2013). Despersonalización: más que síntoma, un síndrome, revista de neuro-Psiquiatría, 76 (22), 120-125, http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=372036944009

Custodio, N., Montesinos, R., Cruzado, L., Alva, D. C., Virgilio, R. E., Celisj, V., Cuenca, A. & Liraa, D. (2022). Estudio comparativo de la capacidad denominativa y la memoria episódica de los pacientes con demencia degenerativa, revista colombiana de psiquiatría, 51(1), 8–16, https://doi.org/10.1016/j.rcp.2020.09.003

Díaz, A. P., Gonzalvo, I., Sosa, L. J., De Bernardez, L. F., Rosales, A. A., & Britez, D. H. (2021). El rol de la disociación en la sintomatología bulímica, Acta académica. XIII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología, https://www.aacademica.org/000-012/949

DSM-5 (2015). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Editorial Médica Panamericana.

Duche, B. A., Paredes, M. F., Gutiérrez, A. O., & Carcausto, C. L. (2022). Transición secundaria-universidad y la adaptación a la vida universitaria, Revista de Ciencias Sociales, 26(3), 243-267. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28063519018

Ferreira, C. A., & Campagna, I. (2021). Evaluación del deterioro cognitivo en contextos de bajos recursos (el ejemplo venezolano): ¿Son útiles el MMSE y el test del dibujo del reloj?, Panamerican Journal of Neuropsychology, 2(16), 14–27. https://doi.org/10.7714/CNPS/16.2.202

Florencia, P. L., & Domingo, D. P. (2018). Autoeficacia y estilos de afrontamiento al estrés en estudiantes universitarios, Ciencias Psicológicas, 12(1), 17–23, https://doi.org/10.22235/cp.v12i1.1591

Franco, J. S., Rodríguez, J. M., & Javier, D. F. (2020). El abuso sexual infantil y la relación con el desarrollo de comportamientos adictivos, Una revisión sistemática, terapia psicológica, 28 (3), 317- 338. https://doi.org/10.4067/S0718-48082020000300317

Gaibor, E. L., & Ramos, C. G. (2020). Análisis neuropsicológico de un caso con Anosognosia, revista chilena de neuropsiquiatría, 58 (3), 294-299. http://dx.doi.org/10.4067/S071792272020000300294

Gamboa, M. F. (2019). Acoso sexual en la Universidad de protocolos y protocolos, Nómadas, 15, 211-221. http://dx.doi.org/10.30578/nomadas.n51a12

Gómez, C. A. (2021). Impacto de la pandemia de COVID-19 en los síntomas de salud smental y actuaciones de fisioterapia. Editorial Elsevier, 43(1), 1-4. http://dx.doi.org/10.1016/j.ft.2020.11.001

González, M. L., Ponieman, M., & Areco, P. M. (2020). Acerca del trastorno de identidad disociativo: modelos explicativos de enfoque cognitivo, anuario de investigaciones, 27. 25-38.

Guerra, C., Plaza, H., & Farkas, C. (2017). Perfiles de estrés postraumático en adolescentes abusados sexualmente, psicoperspectivas: individuo y sociedad, 16(1), 67-79. https://www.redalyc.org/journal/1710/171050068007/

Guerrero, A. E. (2018). Diseño de programa cognitivo-conductual para prevención del trastorno por estrés postraumático en estudiantes paramédicos, [Tesis maestría] Universidad Autónoma del Estado de Morelos. http://riaa.uaem.mx/handle/20.500.12055/560

Guzmán, D. G., Andrade, T. E., & Verdi, E. J. (2019). Identificación del consumo de alcohol y drogas en la Escuela Superior de Atotonilco de Tula. Boletín Científico de la Escuela Superior Atotonilco de Tula, 6(11), 17-25. https://doi.org/10.29057/esat.v6i11.3692

Huamaní, S., Orosco, J., & Bautista, L. (2022). Trauma infantil y desconexión moral en estudiantes de educación superior mediante las ecuaciones estructurales. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), 43-47. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2940

Jaramillo, L., Estrada, F., & Velásquez, H. S. (2021). Síntomas fisiológicos y psicológicos del estrés laboral en horarios rotativos. Tecnológico de Antioquia, Institución Universitaria. https://dspace.tdea.edu.co/handle/tdea/2200

López, J., Chinchilla, N., Bermúdez, M. I., & Álvarez, A. A. (2021). Dislipidemia y estrés en estudiantes universitarios: Un enemigo silencioso, Revista de Ciencias Sociales, 27(3), 49-61. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28068276006

Llanes, A. Pérez. P., Reyes, M.L., & Cervantes, M. (2022). Burnout: Efectos del confinamiento en estudiantes universitarios en México, Revista de Ciencias Sociales, 28(3), 68-79. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28071865005

Parra, A., & Espinoza, L. (2009). Experiencias extracorpóreas en relación a la propensión a alucinar, esquizotipia y disociación en estudiantes argentinos y peruanos. Límite, 4(20), 95-121, https://www.redalyc.org/pdf/836/83612138005.pdf

Pascual, F., Tudela, P., Malventi, D., & Pedrós, A. (2019). Anosognosia como síntoma inicial de la enfermedad de Alzheimer. A propósito de un caso Anosognosia como síntoma inicial de la enfermedad de Alzheimer: Reporte de un caso. ScienceDirect, 26(2), 62-65. https://doi.org/10.1016/j.psiq.2019.06.002

Pérez, M., Escotto, A.E., Arango, C., & Quintanar, L. (2014). Rehabilitación neuropsicológica. Estrategias en trastornos de la infancia y del adulto. Manual Moderno.

Mascayano, F., Roa, A., &, Ghigliotto, M. (2009). Trastornos disociativos: una pérdida de la integración, Teoría 5(3), 379-388. https://www.researchgate.net/publication/236857512_Trastornos_Disociativos_una_perdida_de_la_integracion

Mohamed, R., & Mohamed, A. H. (2022). Síndrome de burnout en el docente universitario en tiempos de COVID-19, Revista de Investigación del Departamento de Humanidades y Ciencias Sociales. 22,139-158, https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=581973131008

Molina, N,. & Quintana, M. (2019). Jóvenes universitarios ecuatorianos entre redes y avatares de la información, Edumecentro, 11(1), 8-26. http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v11n1/2077-2874-edu-11-01-8

Montes, A., Ledesma, D., & Fernando, M. P. (2011). Evaluación Psicométrica de una Versión Modificada de la Escala de Experiencias Disociativas (des-m). Revista Argentina de Clínica Psicológica, 20(1), 67-90. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281921807006

Mosquera, D., & Ross, A. (2018). Aplicación de la terapia EMDR a las conductas autolesivas. Journal of EMDR Practice and Research, 12(2), 41-52. https://doi.org/10.1891/1933-3196.12.2.E4

Núñez, C. R., Leyton, F., Belén M., Costa, M., & Torres, C. R. (2021). Secuelas físicas y emocionales en pacientes post hospitalización por COVID-19. Revista médica de chile. 149, 1031-1035, http://dx.doi.org/10.4067/s0034-98872021000701031

Rabito, M.F., Rodríguez, J.M., & Guasch, M. (2018). Síntomas disociativos y experiencias traumáticas en la infancia en un grupo de mujeres universitarias. http://hdl.handle.net/20.500.12226/179

Ruiz, A., & Quiles, Y. (2021). Prevalencia de la Ortorexia Nerviosa en estudiantes universitarios españoles: relación con la imagen corporal y con los trastornos alimentarios, Anales de Psicología, 37(3), 493-499, https://doi.org/10.6018/analesps.449041

Ruiz, P. I., & Pastor, M. G. (2021). Medidas de contención de la violencia de género durante la pandemia de COVID-19. Gaceta Sanitaria, 35(4), 389-394, https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2020.04.005

Téllez, J., & Cote, M. (2006). Efectos toxicológicos y neuropsiquiátricos producidos por consumo de cocaína. Revista de la Facultad de Medicina, 53(1), 10-26. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=576363928003

Sirvent, C., & Fernández, L. (2015). El síndrome de despersonalización – desrealización en ex adictos. Eddiction. Reserach & Therapy, 6(2), 1-12. http://dx.doi.org/10.4172/21556105.1000225

Seok, J. y Sohn, J. (2018). Altered prefrontal and inferior parietal activity during a stroop task in individuals with problematic hypersexual behavior, Frontiers in Psychiatry, 9, doi:10.3389/fpsyt.2018.00460.

Valles, G., Hernández, E., Baños, R., Moncada, J., & Rentería, I. (2020). Distorsión de la imagen corporal y trastornos alimentarios en adolescentes gimnastas respecto a un grupo control de adolescentes no gimnastas con un IMC similar, Revista Retos, 37, 297-302, https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.67090

Zayas, F. M., Román, I. R., Rodríguez, Z. L., & Román, L. Y. (2021). Repercusión psicológica en niños, adolescentes y la familia relacionada con el aislamiento social por la COVID-19, Revista electrónica, 46(1), https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2528

Zegarra, A., & Chino, B. (2019). Neurobiología del trastorno de estrés postraumático. Revista Mexicana de Neurociencia, 20(1), 21-28, https://doi.org/10.24875/rmn.m19000023

Downloads

Published

2024-07-01

How to Cite

Hernández Arroyo, E. N. (2024). Factor analysis of dissociative personality disorder in Multimedia Communication Engineering students. Emerging Trends in Education, 7(13), 14-27. https://doi.org/10.19136/etie.a7n13.6071