Digital transculturation: reflection on a permanent change in higher education
DOI:
https://doi.org/10.19136/etie.a7n13.6297Keywords:
Culture, Digitazion, Higher educationAbstract
As part of a series of reflections from a postdoctoral project, this essay presents the notion of digital transculturation among educators in higher education, addressing the evolution from computational and informational culture towards a digital culture. It starts from the emergence of personal computers with graphical user interfaces to the explosion of software packages, a condition that transformed computer usage and its integration into higher education institutions, leading to the production and consumption of digital content, thereby giving rise to a permanent acculturation in the use of ICT.
From this backdrop, a reflection is made on the transformation of digital culture in higher education, considering technological evolution, the appropriation of computational knowledge, and digital skills as cultural elements from a digital dimension. The concept of digital transculturation is used as a theoretical framework to comprehend this constantly evolving process. Approaching digital transculturation as a continuous process of change, influenced by the adoption of new technologies and the digitization of culture, the essay analyzes the adaptation of teachers to this transition, highlighting stages of resistance, adaptation, and appropriation of digital culture in educational practice.
References
Casillas, M. Á., & Ramírez, A. (2019). Cultura digital y cambio institucional de las universidades. Revista de la Educación Superior, 48(191), 97-122. https://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v48n191/0185-2760-resu-48-191-97.pdf
Casillas, M. Á., Ramírez, A., Carvajal, M., & Valencia, K. (2016). La integración de México a la sociedad de la información. En E. Téllez, (Coord.). Derecho y TIC. Vertientes actuales. (pp.1-32). INFOTEC.
Castells, M. (1997). La era de la información:Economía, sociedad y cultura. Siglo XII.
Dussel, I., & Castro, B. (2024). La cultura digital: Avances, silencios y desafíos de un campo en construcción. En A. Ramírez & A. Escudero. Tecnologías de la Información y de la Comunicación en la Educación. Estados del conocimiento 2012-2021. Consejo Mexicano de Investigación Educativa.
Ley General de Educación Superior [LGE]. (30 de septiembre de 2019). Diario Oficial de la Federación. https://diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGES_200421.pdf
García, N. (2009). Culturas híbridas. Debolsillo
García Sánchez, J. J. (2017). El prefijo latino "trans-" en su continuación románica y en su aplicación toponímica. https://www.researchgate.net/publication/322056261_El_prefijo_latino_trans-_en_su_continuacion_romanica_y_en_su_aplicacion_toponimicaEn
Geertz, (1973). The Interpretation of Cultures. Basic Books Inc. https://web.mit.edu/allanmc/www/geertz.pdf
Giménez, G. (2005). Teoria y análisis de la cultura. Conaculta.
González, J. R. (28 de mayo de 2024). Transculturación digital en la educación superior [Video] Sociedad Mexicana de Computación en Educación. Café tecnopedagógico. https://www.somece.org.mx/2023/03/transculturacion-digital.html
González, J.R. (en presa). Transculturación Digital en Educación Superior. En J.R. González, (Coord.). Transculturación digital en la educación superior. (pp. 2-26). Universidad Autónoma de Tlaxcala
Hernández Hernández, D., Ramírez-Martinell, A., & Cassany, D. (2014). Categorizando a los usuarios de sistemas digitales. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (44), 113-126. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36829340008
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024
Ortiz, F. (1940). Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar. Editorial Jesús Montero
Paz, O. (1999). El laberinto de la soledad, Postdata, Vuelta a El Laberinto dela Soledad. FCE
Rama, Á. (1982). Transculturación narrativa en América Latina. Siglo XXI.
Network Information Center-México [NIC]. (28 de mayo de 2024). Historia. https://www.nicmexico.mx/quien-es-nic-mexico
Ramírez, A., & Casillas, M.Á. (2023). Saberes digitales de músicos, actores, bailarines, docentes de artes y profesionales de las artes plásticas y visuales. Universidad Veracruzana.
Regulatel (2021). Reporte de Indicadores de Telecomunicaciones/TIC. Instituto Federal de Telecomunicaciones. https://www.ift.org.mx/sites/default/files/contenidogeneral/estadisticas/Reporte2022.pdf
Rodríguez Magda, R. (2004). Transmodernidad: un nuevo paradigma. TRANSMODERNITY: Journal of Peripheral Cultural Production of the Luso-Hispanic World, 1(1). http://dx.doi.org/10.5070/T411000005
Valverde, V. (2018). La transculturación como clave para la comprensión de los fenómenos históricos- sociales. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. 12 (2), 1-10. https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/12/transculturacion-fenomenos-historicos.html//hdl.handle.net/20.500.11763/caribe1812transculturacion-fenomenos-historicos
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Emerging Trends in Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.