Educational Research and the Socialization of Results in the Current Cuban School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19136/etie.a4n7.4452

Abstract

The article addresses the issue of significance for the current context of the socialization of educational research results. The objective is to argue the role of teachers and educational directors in the educational research process in the Cuban school. The article includes an essentially theoretical elaboration; this required the application of theoretical research methods, including the historical-logical, inductive-deductive and documentary analysis, which has allowed the determination of the state of the art contextualized in the educational contemporary Cuban reality. Empirical knowledge is also asserted based on the experience of participating in sessions of analysis of the subject in scientific advisory bodies, systematic exchanges with educational directors, teachers, and advisers of the Educational Scientific Activity at the level of municipalities and provinces in Cuba. The authors highlight the need for managers and teachers to carry out full-cycle educational research and timely socialize their results through various spaces and options; this is a referent for the design of policies regarding the subject.

References

Arencibia, V., Hernández, R., Llivina M. & Valdés O. (2005). Proyectos de investigación educativa: una alternativa en la gestión de la actividad científica. Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”.

Boza-Oramas, Y. (2010a). Actividad Científica Educacional. Principales regularidades a partir del análisis de los componentes que la integran. Organismos de la Administración Central del Estado del Congreso Internacional Pedagogía. Editorial Universitaria.

Boza-Oramas, Y. (2010b). Investigación educativa y formación investigativa de profesionales de la Educación. Congreso Internacional Educación Superior Universidad. Editorial Universitaria.

Boza-Oramas, Y. (2015). La interdisciplinariedad en la actividad científica educacional. Congreso Internacional Pedagogía. Órgano Editor Educación cubana.

Boza-Oramas, Y. (2016). La interdisciplinariedad en la investigación de los profesionales de la educación. Congreso Internacional de Educación Superior Universidad. Editorial Universitaria.

Boza-Oramas, Y. (2017a). La socialización de resultados de investigación en la práctica educativa. Retos actuales. Congreso Internacional Pedagogía. Órgano Editor Educación cubana.

Boza-Oramas, Y. (2017b). La actividad científica educacional como proceso continuo de desarrollo en el marco de las actuales transformaciones educacionales. Principales resultados y perspectivas de desarrollo. Congreso Internacional Pedagogía. Órgano Editor Educación cubana.

Boza-Oramas, Y. (2018a). Estrategia metodológica para potenciar la socialización de resultados científicos en la formación docente. Congreso Internacional de Educación Superior Universidad. Editorial Universitaria.

Boza-Oramas, Y. (2018b). Socialización, visibilidad e impacto de los resultados de la investigación educativa. Organismos de la Administración Central del Estado del Congreso Internacional Pedagogía. Editorial Universitaria.

Boza-Oramas, Y., & Keeling-Álvarez, M. (2019). La socialización de los resultados de la investigación educativa. Revista Pedagogía Profesional, 17 (1).

Cáceres, G. (2014). La importancia de publicar los resultados de Investigación. Facultad de Ingeniería, 23 (37), 7-8. http://bitly.ws/bVbL

Castellanos, B., Fernández, A.M., Llivina, M.J., Arencibia, V., & Hernández, R. (2003). La gestión de la actividad de ciencia e innovación tecnológica y la competencia investigativa del profesional de la educación. IPLAC.

Chávez, J.A. (2007). La investigación científica desde la escuela. ICCP.

Chávez, J. A. (2001). Apuntes para una metodología de la investigación educativa. Universidad Autónoma de Guerrero.

Chávez, J.A. (1996). Bosquejo histórico de las ideas educativas en Cuba. Pueblo y Educación.

Concepción-García, M.R., & Rodríguez-Expósito, F. (2004). Metodología de la experiencia pedagógica de avanzada. Ciencias Holguín, Revista trimestral, 10, 2-9. http://bitly.ws/bVbN

De la Luz y Caballero, J. (1952). Escritos Educativos. Universidad de la Habana.

Deler, G. (2006). Estrategia para la dirección de la actividad científico- investigativa del docente en el centro de referencia de la educación primaria. [Tesis doctoral, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas].

Escalona, E. (2008). Estrategia de introducción de resultados de investigación en el ámbito de la actividad científica educacional. [Tesis doctoral, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas].

Escribano, E. (2006). La concepción de la educación en la obra de José Martí. Editorial Pueblo y Educación.

Escribano, E. (2015). El fomento de la Cultura de la Naturaleza, desde el pensamiento de José Martí. Integra Educativa, 8 (3), 87-99.

Fernández, A.M., Castellanos, B., Llivina, M.J., Arencibia, V., & Hernández, R. (2005). La investigación educativa desde un enfoque dialéctico. IPLAC.

Keeling, M. (2010). Concepción teórico-metodológica para favorecer el desarrollo de la actividad científica educacional de docentes e investigadores desde el centro de documentación e información pedagógica de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”].

Hernández, Y. (2016). Concepción de dirección para la gestión científica pedagógica en la Dirección Provincial de Educación de La Habana. [Tesis doctoral, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas].

Hernández, M.A., Chirino, M.V., & Hernández, E. (2015). La introducción de resultados investigativos, un problema de actualidad en la formación del Ingeniero en Ciencias Informáticas. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 9 (4), 142 -153. http://bitly.ws/bVbR

Instituto Central de Ciencias Pedagógicas [ICCP]. (2019). Documentos para el perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. ICCP.

Instituto Central de Ciencias Pedagógicas [ICCP]. (2016). Ideas preliminares para la construcción del currículo institucional en el marco del perfeccionamiento de los niveles educativos del Ministerio de Educación. IC C P.

Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente [CITMA]. (2020). Indicaciones Metodológicas para la actividad de Programas y Proyectos de Ciencia, Tecnología e Innovación. Editorial La Habana.

Ministerio de Educación [MINED]. (1959). Ley 680: Bases y normas legales reguladoras de la Reforma. MINED.

Nocedo, I. (2015). Estrategia de gestión para la introducción de resultados de investigación en la Educación Primaria. [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”].

Reynosa, M. (2015). La organización de la actividad científica educacional en una institución de la Educación Preuniversitaria. [Tesis doctoral, Universidad de las Tunas].

Torres, P. (2016) Retos de la investigación educativa cubana actual: Aportes a su tratamiento. [Tesis doctoral, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas].

Vienni, B. (2014). La socialización del conocimiento científico como problema interdisciplinario. [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. http://hdl.handle.net/10481/34051

Published

2021-07-03

How to Cite

Boza Oramas, Y., Escribano Hervis, E., & Keeling Álvarez, M. . (2021). Educational Research and the Socialization of Results in the Current Cuban School. Emerging Trends in Education, 4(7). https://doi.org/10.19136/etie.a4n7.4452