Environmental Communication in Indigenous Communities
Education for Environmental Management
DOI:
https://doi.org/10.19136/etie.a4n7.4460Abstract
This research presents a systemic scheme to develop environmental communication based on a theoretical proposal regarding the characteristics to consider for it to be effective, according to its objectives of informing, educating, and promoting changes in attitudes and values consistent with the conservation and/ or restoration of the environment. Its importance lies in the environmental problems we face as a society and in the need to establish effective mechanisms to inform and train a society more responsible for its environment. Following the case study methodology, we analyze the dissemination strategies corresponding to three environmental management projects carried out in indigenous rural communities where Totonaco or Náhuatl are spoken as the first language and Spanish as the second language. The trends observed made it possible to prove the premises of the theoretical proposal, and the relevance of the proposed scheme to develop environmental communication, as well as the areas of opportunity to achieve communication processes focused on sensitizing the indigenous population on the importance of collaboratively building solutions to the environmental problems they face.
References
Andelman, M. (2003). La comunicación ambiental en la planificación participativa de las políticas para la conservación y uso sustentable de la diversidad biológica. Tópicos en Educación Ambiental, 3 (9), 4 9 - 57.
Aparicio-Cid, R. (2016). Comunicación ambiental: Aproximaciones conceptuales para un campo emergente. Comunicación y sociedad, 25, 209-235. https://cutt.ly/unwMUg7
Cárcamo-Morales, B. (2018). El análisis del discurso multimodal: una comparación de propuestas metodológicas. Forma y Función, 31 (2), 145 - 174. https://doi.org/10.15446/fyf.v31n2.7466o
Cervantes-Loredo, M. T. (2015). Educación ambiental en los medios de comunicación. Ciencia UANL, 18 (74), 16 -19. https://cutt.ly/UnwMHiu
Cruz-Vázquez, M. (2020). Gestión de los recursos bioculturales para la alimentación en dos comunidades indígenas de la Sierra del Totonacapan Veracruzano. [Documento de trabajo]. https://bit.ly/3b7L3as
Escobar-Ortiz, J., & Álvarez, A. (2018). La divulgación científica y sus modelos comunicativos: Algunas reflexiones teóricas para la enseñanza de las ciencias. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 10, 135 –154. https://doi.org/10.21501/22161201.3062
Herrera-Lima, S. (2013, 14 de febrero). ¿Cómo es la divulgación en Latinoamérica? [Video]. YouTube. https://youtu.be/IXqSd21MV8U
Huerta, E. H., & Baca, C. F. (2018). Techio comunitario: Caminos hacia un programa de formación en comunicación indígena. Revista nuestrAmérica, 6 (12), 22–35. https://cutt.ly/Gnw1e94
Kaplún, M. (2010). Una pedagogía de la comunicación. Ediciones de la Torre.
Lewenstein, B. (2013, 14 de noviembre). ¿Qué es el modelo de déficit y por qué sigue siendo dominante? [Video]. YouTube. https://youtu.be/UHvCcss2NTI
Lizondo, N. L. (2018). La comunicación con identidad: Regulaciones y un estudio de caso. Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social, 11 (2), 50-65. http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.5745
López, A. B. (2004). Relaciones entre la educación científica y la divulgación de la ciencia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias. 1 (2), 70-86. https://cutt.ly/1nw14mu
Martínez-Carazo, P. C. (2006). El método de estudio de caso. Pensamiento y gestión, 20, 165 -193.
Martínez-Sánchez, J. A. (2020). Propuesta de comunicación para el proyecto de Gestión comunitaria ara el diseño e implementación de un prototipo de vivienda sustentable en Lechecuuatitla Ixhuacán de Madero, Veracruz. [Documento de trabajo]. https://bit.ly/3enOrjr
Massarani, L. (2013, 5 de julio). ¿Cómo la divulgación fomenta la participación pública? [Video]. YouTube. https://youtu.be/lvgfJGOi6Gk
Maestría en Gestión Ambiental para la Sustentabilidad de la Universidad Veracruzana [MGAS]. (2021). Maestría en Gestión Ambiental para la Sustentabilidad. [Documento Institucional]. MGAS. https://www.uv.mx/mgas/
Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (2020). Objetivos y metas de desarrollo sostenible. Desarrollo Sostenible. https://cutt.ly/jnw2lU8
Palacios, F. J. P., & García, N. (1999). Educación Ambiental y medios de comunicación. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 12, 149-155. https://cutt.ly/onw2RXJ
Román, Y. N., & Cuesta, O. M. (2016). Comunicación y conservación ambiental: Avances y retos en Hispanoamérica. Revista Latina de Comunicación Social, 71, 15-39. https://doi.org/10.4185/RLCS-2016-1082
Salcido, A. (2017). Sustentabilidad Ambiental. [Resumen de discurso]. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.14999.98728
Sayago, S. (2014). El análisis del discurso como técnica de investigación cualitativa y cuantitativa en las ciencias sociales. Cinta de moebio, 49, 1-10. https://doi.org/10.4067/S0717-554X2014000100001
Secretaría de Desarrollo Social [SEDESOL]. (2009). Diagnóstico de las necesidades y rezago en materia de vivienda de la población en pobreza patrimonial. Gobierno de México. https://cutt.ly/Gnw23BS
Tetla-Tepixtle, M. (2020). Propuesta de estrategia de comunicación y difusión ambiental: Manejo y cuidado del agua en la Telesecundaria “Cuauhtémoc ubicada en Tequila, Veracruz, México”. [Documento de trabajo] https://bit.ly/3xVrpZk
Vivas, M. A., Cuéllar, M., & Martín, D. (2017). La divulgación científica: Estructuras y prácticas en las universidades. Editorial GEDISA.
Yin, R. K. (2017). Case Study Research and Applications (6 a ed.). SAGE publications. https://cutt.ly/Jnw9rdi
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Emerging Trends in Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.