Being a father and university student in Mexico: the opportunity to be a better man

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19136/etie.a5n10.5327

Abstract

The objective of this research is to analyze the decision-making of some young people -who are parents and students-, to continue in the university. A qualitative methodology was used in its case study tradition, conducting interviews with men who were fathers and studied at a campus of the National Autonomous University of Mexico. Going through university life as a father and a student is a contrasting experience, whose choice revolves around the desire and aspiration of men to improve their quality of life and that of their families, seeing the possibility of completing their university studies, as the opportunity to be a better man, father and economic provider. They point out that the university degree will allow them to access less precarious working conditions, leading them to focus more on completing their studies than on enjoying academic life as students, assuming a more adult posture, despite having the support of their family or some institutional or governmental economic support such as scholarships, which, moreover, are scarce for male parents in Mexico.

Keywords: fatherhood; university students; masculinities; decision making; youths.

References

Ariza, O. (2020). Amor, estoy embarazada. Significados, vivencias y procesos de negociación en torno a la paternidad no planeada en adolescentes estudiantes. [Tesis de Doctorado, Universidad Autónoma del Estado de Morelos]. Repositorio Institucional. https://cutt.ly/f0wONx2

Arvizu, A. V. (2020). Administrar, rendir y agotar el tiempo. Las jornadas de madres y padres universitarios. Revista Interdisciplinaria de estudios de género de El colegio de México, 6, e478, dossier, Género y Trabajo. https://doi.org/jpx3

Bourdieu, P. & Passeron, J. C. (2009). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. (Segunda edición). Siglo XXI editores.

Camarena, R. M. (2000). Los jóvenes y la educación. Situación actual y cambios intergeneracionales. Papeles de población, 6 (26), 24-41.

Carillo, S., & Ríos, J. G. (2013). Trabajo y rendimiento escolar de los estudiantes universitarios. El caso de las universidades de Guadalajara, México. Revista de la educación superior, 42 (166), 9-34.

Castañeda, M.F. (2015). Ser estudiantes, Madres y Padres: Una dualidad cotidiana. [Memoria para obtener el título de Antropóloga Social. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Chile]. Repositorio Institucional. https://cutt.ly/O0wSZdi

Castillo, A. (2015). La práctica social de la maternidad y de la paternidad en jóvenes estudiantes de nivel superior: un acercamiento a las problemáticas cotidianas enfrentadas durante la vida académica. Estudios sobre las Culturas Con- temporáneas, 21 (2), 103-123.

Charpantier, A., B.G., & Jiménez, A.B.J. (2015). Una aproximación a las condiciones de permanencia que enfrentan estudiantes madres o padres en la Universidad de Costa Rica y el Instituto Tecno- lógico de Costa Rica [Tesis de pregrado. Universidad de Costa Rica]. Repositorio Institucional. https://cutt.ly/A2ewBsB

de Vries, W., León, P., Romero, J.F., & Hernández, I. (2011) ¿Desertores o decepcionados? Distintas causas para abandonar los estudios universitarios. Revista de la Educación Superior, XL (160), 29-49.

Gobierno de México. (3 de Octubre 2018). Becas de educación superior. https://cutt.ly/A2ew6Po

González, D. M., & Molina, A. M. (2020). Condiciones socioeconómicas y afectivas de jóvenes universitarias madres de familia. RIES Revista Iberoamericana de Educación Superior, 11 (31), 179-198. https://doi.org/fkkj

Guzmán, C. (2013). Los estudiantes y la universidad: Integración, experiencias e identidades. ANUIES.

Ito, M.E., & Vargas, B.I. (2005). Investigación Cualitativa para Psicólo-gos. De la idea al reporte. FP-UNAM / M. A. Porrúa.

Jacobo, M. (2016). Empiezas a entrar a la adolescencia y de allí das un brincote: devenir padre y tránsito a la adultez. En C.G. Pérez, y V. M.A. Salguero. (Coords.). Paternidad, relaciones de pareja y sexualidad su significado en la trayectoria de vida de estudiantes universitarios (pp. 31-60). UNAM-FES Iztacala.

Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Ediciones Morata.

Lugo, M. (2017). Paternidades Divergentes en León, Guanajuato: La experiencia paterna de Jóvenes Varones Universitarios. TRAYECTORIAS Rev.de cienc.soc. de la Univ. Autónoma de Nuevo León, 19 (45), 77-100.

Parra, R. (1998). Propuesta de investigación intervención hospitalaria para la partición del hombre en el proceso de embarazo [Tesis de licenciatura. Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de estudios Superiores Iztacala]. Repositorio Institucional. https://cutt.ly/X09uoUG

Pedroza, R., & García, B. (2005). Flexibilidad académica y curricular en las instituciones de educación superior. Universidad Autónoma del Estado de Morelos, Universidad Autónoma del Estado de México, Miguel Ángel Porrúa.

Pérez, G., & Salguero, M.A. (2016). Paternidad, relaciones de pareja y sexualidad. Su significado en la trayectoria de vida de estudiantes universitarios. UNAM-FES Iztacala.

Ramírez, P. A. (2015). Universidad y parentalidad. Barreras que enfrentan los y las estudiantes que son padres o madres de la universidad de Costa Rica en la Sede Rodrigo Facio [Tesis de Pregrado. Universidad de Costa Rica. Facultad de Ciencias Sociales]. Repositorio Institucional. https://cutt.ly/E2eeECB

Régnier-Loilier (2017). Étudier et avoir des enfants. Contexte de survenue des grossesses et conséquences sur les études. OVE Infos, No. 36, https://cutt.ly/R0w1foF

Salguero, M. A. (2014). Formar Familia, Ser padre y Estudiante Universitario. SUI GENERIES, 6 (29), 7-11.

Salguero, M. A., & Marco, M. (2014). Reflexiones sobre sexualidad, reproducción y paternidad en estudiantes universitarios en México. Gazeta de Antropología, 30 (3), artículo 03. https://cutt.ly/C2ewwEG

Stern, C. (2003). Significados e implicaciones del embarazo adolescente en distintos contextos socioculturales en México: reseña de un proyecto en proceso. Estudios Sociológicos, 11 (63), 725-715.

Von-Buchwald, M. (2012). Embarazo adolescente: identidades masculinas y ejercicio de la paternidad Análisis de los elementos que intervienen en la construcción de masculinidades y paternidades en varones urbanos adolescentes y jóvenes entre 15 y 24 años [Tesis de Magister en Salud Pública, Universidad San Francisco de Quito].Repositorio Institucional. https://cutt.ly/v2ereqv

Published

2023-01-01

How to Cite

Soriano Chavero, M. (2023). Being a father and university student in Mexico: the opportunity to be a better man. Emerging Trends in Education, 5(10), 13-24. https://doi.org/10.19136/etie.a5n10.5327