University and society: transits and trajectories of responsibility in the key of governmentality
DOI:
https://doi.org/10.19136/etie.a6n11.5586Abstract
The responsibility of the university is analyzed in this empirical article, where the starting points are exposed, the conceptual transitions that have led, among others, to the incursion of university social responsibility (hereinafter RSU) in the management model and specifically of social projection. Studies of governmentality represent the methodological approach of this work, with which aspects related to political rationality, meaning and purposes of this type of discourse in the context of higher education are critically analyzed. The results of the work show that around the concept of responsibility, there are other categories that are important to analyze, such as the concept of university, university models and the dimension of a political and ethical responsibility of higher education. By way of conclusion, important epistemological references are exposed that allow expanding the analysis of this problem, which can serve as arguments that resist the incursion of neoliberal policies in the management of the university, which give, among others, a preponderant place to the market. and competition, an issue that should not be ignored or excluded, but that necessarily deserves constant reflection.
Keywords: University; higher education; responsibility; government; university social responsibility.
References
Acevedo, Á. (14 de junio de 2018). El manifiesto Liminar de Córdoba ayer y hoy. Periódico Universidad Nacional https://cutt.ly/ywyTy6uw
Aldeanueva, I., & Jiménez, J. (2013). Responsabilidad social universitaria en España: un estudio de casos. Revista Venezolana de Gerencia, 18 (64) 655-656. https://bit.ly/3MYHCGq
Arendt, H. (2007). Responsabilidad y juicio. Paidos.
Asociación Colombiana de Universidades [ASCUN]. (2011). La visión de ASCUN sobre la responsabilidad social universitaria. https://cutt.ly/jwyTiv1J
Atcon, R. (1961). La universidad latinoamericana: Clave para un enfoque conjunto del desarrollo coordinado social, económico y educativo en América latina. ECO-Revista de la cultu-ra de Occidente, (7), 1-95. https://bit.ly/3qjr5UU
Cortés, R. (2013). Noción de gubernamentalidad en Foucault: Re- flexiones para la investigación educativa. En A. Cortés, & D. Marín (Ed), Gubernamentalidad y educación: discusiones contemporaneras, (pp.17-34). Editorial serie investigación IDEP. https://bit.ly/3q6dTCs
De la Calle, C., García, J., & Gimenez, P. (2007). La asignatura de responsabilidad social en la Universidad Francisco de vitoria. Revista Complutense de Educación, 18 (2), 47-66. https:// bit.ly/43xstl8
De Soussa, B. (2012). De la mano de Alicia: lo social y lo político en la postmodernidad. Siglo del Hombre.
Hoyos, G. (2009). Educación para un nuevo humanismo. Magis, 1 (2), 425-433. https://cutt.ly/lwyToewv
Hurtado, M. (15 de octubre de 2017). La Educación en el nuevo siglo. El origen de las universidades. El nuevo Siglo. https://bit.ly/3IOTKr5
Jonas, H. (2014). El principio de la responsabilidad: ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Herder.
Le Goff, J. (1990). Los intelectuales de la edad media. Gedisa.
Mejía, J. (2011). Ética de la responsabilidad en los tiempos contemporaneos: consideraciones centrales. Paradigmas, 3 (1), 33-48. https://cutt.ly/8wyTojpj
Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (1987). Nuestro futuro común (Informe Brundtland). ONU. https://bit.ly/43zXDs5
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: Visión y Acción. UNESCO. https://cutt.ly/OwyToTgF
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior 2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. UNESCO. https://cutt.ly/twyToSAh
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2022). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior 2022: Más alla de los limites. Nuevas formas de reinventar la educación superior. UNESCO. https://bit.ly/3MDouwn
Patiño, P. (2017). La universidad colombiana: horizontes y desafios. Magisterio.
Restrepo, E. (2008). Cuestiones de método: eventualización y problematización en Foucault. Tabula rasa (8), 111-132. https://cutt.ly/0wyTo6lo
Restrepo, J. (2011). La teoria de la responsabilidad como un imperativo ético Hans Jonas y el principio axiológico para la tecnociencia. Escritos, 19(42), 79-121. https://cutt.ly/SwyTpvkc
Segundo, J. (12 de mayo de 2023). Concepto de escolástica. Enciclopedia Humanidades. https://cutt.ly/owyTpYb1
Tünnermann, C. (2008). La Reforma de Córdoba. Vientre fecundo de la transformación universitaria Biblioteca Clacso. https://cutt.ly/gwyTpG73
Tünnermann, B. (2012). El nuevo concepto de extensión universitaria y difusión cultural y su relación con las políticas de desarrollo cultural en América Latina. Anuario De Estudios Centroamericanos, 4 (1), 93-126. https://cutt.ly/fwyTpMOC
Vallaeys, F. (2021). Manual de responsabilidad social universitaria. El modelo Ursula. Ursula. https://bit.ly/3OLcSKy
Zárate, R., & García, S. (2014). La cultura socialmente responsable de la UIS: Una perspectiva desde el ámbito educativo y social. Encuentros, 19 (2), 105-119, https://cutt.ly/HwyTauAb
Zárate, R., & Mantilla, E. (2014). La deserción estudiantil UIS, una mirada desde la responsabilidad social universitaria. Zona Próxima, 124. https://cutt.ly/QwyTak0h
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Emerging Trends in Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.