Organizational learning of educational management of innovation
DOI:
https://doi.org/10.19136/etie.v7n14.6307Keywords:
Innovación en Gestión Educativa. Aprendizaje Organizacional. Transferencia de Innovación. Mejora de la Calidad Educativa. Integración TecnológicaAbstract
This selective literature review explores the role of organizational learning in educational management innovation. It aims to analyze how continuous learning within educational institutions can foster adaptation and continuous improvement. Objectives include identifying successful organizational learning practices, developing a conceptual framework for innovative educational programs, and evaluating the transfer of innovation management strategies from industry to education. Key contributions focus on promoting a culture of innovation, enhancing institutional performance, and effectively integrating technology into educational processes.
References
Angulo-García, Katherine Elizabeth (2022). Gestión de la innovación educativa: una pieza clave para alcanzar la calidad educativa. Sapienza: International Journal of Interdisciplinary Studies | Vol. 3 | n. 6 | Jul - Set | 2022. https://doi.org/10.51798/sijis.v3i6.553
Baumann, T., Mantay, K., Swanger, A., Saganski, G. y Stepke, S. (2016). Gestión de la educación y la innovación: ¿una contradicción? Cómo gestionar proyectos educativos si la innovación es crucial para el éxito y la gestión de la innovación es prácticamente desconocida☆. Procedia - Ciencias sociales y del comportamiento , 226, 243-251. https://doi.org/10.1016/J.SBSPRO.2016.06.185 .
Bonetto, E., Pichot, N., y Adam-Troïan, J. (2022). The Role of Cultural Values in National-Level Innovation: Evidence from 106 Countries. Cross-Cultural Research, 56, 307 - 322. https://doi.org/10.1177/10693971221078087 .
Chandra, P., Tomitsch, M., y Large, M. (2021). Innovation education programs: a review of definitions, pedagogy, frameworks and evaluation measures. European Journal of Innovation Management. https://doi.org/10.1108/ejim-02-2020-0043
Collinson, V. y Cook, T. (2013). Organizational Learning: Leading Innovations. International Journal of Educational Leadership and Management. https://doi.org/10.4471/ijelm.2013.03
Deroncele-Acosta, Á., Medina-Zuta, P., Goñi-Cruz, FF, Montes-Castillo, MM, Roman-Cao, E., y Gallegos Santiago, E. (2021). Innovación Educativa con TIC en Universidades Latinoamericanas: Estudio Multi-País. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.009
García-Martín, S., & Mayo, I. C. (2016). Revisión de experiencias sobre gestión del conocimiento en organizaciones educativas. Etic@ net. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 16(1), 178-191. https://doi.org/10.30827/ETICANET.V16I1.11943
Husén, T. (1972). Strategies of Educational Innovation. Australian Journal of Education, 16, 125 - 135. https://doi.org/10.1177/000494417201600203 .
Kalaydzhieva, V. (2023). El papel de la educación y el factor humano en la actividad de innovación. Estrategias de política en ciencia y educación-Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika . https://doi.org/10.53656/str2023-5-2-rol .
Kashapov, M. y Zaitsev, K. (2023). Herramientas metodológicas para la gestión del desarrollo innovador de una organización educativa. SMALTA. https://doi.org/10.15293/2312-1580.2304.03 .
Kenny, J. (2002). Managing innovation in educational institutions. Australasian Journal of Educational Technology, 18, 359-376. https://doi.org/10.14742/AJET.1765 .
Maritz, A., Waal, A., Buse, S., Herstatt, C., Lassen, A. y Maclachlan, R. (2014). Programas de educación para la innovación: hacia un marco conceptual. Revista Europea de Gestión de la Innovación , 17, 166-182. https://doi.org/10.1108/EJIM-06-2013-0051
Ortiz, FA, Franco, JE y Cadavid, ME (2019). Gerencia y aprendizaje organizacional en el contexto de la educación. Revista Paradigma, Vol. XL, Nro. 2, Diciembre de 2019 / 264–278. https://revistaparadigma.com.br/index.php/paradigma/article/view/767
Pertuz, V. y Pérez, A. (2020). Condiciones para el aprendizaje organizacional y prácticas de gestión de innovación: un análisis en medianas empresas. Información Tecnológica – Vol. 31 Nº 3 – 2020 https://www.scielo.cl/pdf/infotec/v31n3/0718-0764-infotec-31-03-209.pdf
Rodríguez-Gómez, D., y Sallán, JG (2015). Innovación, aprendizaje organizativo y gestión del conocimiento en las instituciones educativas. Educación. https://doi.org/10.18800/educacion.201501.004
Rodríguez-Gómez, D. y Gairín Sallán J. (2015). Innovación, aprendizaje organizativo y gestión del conocimiento en las instituciones educativas. Educación Vol. XXIV, N° 46, marzo 2015, pp. 73-90. https://doi.org/10.18800/educacion.201501.004
Tierney, W. y Lanford, M. (2016). Conceptualizando la innovación en la educación superior. , 1-40. https://doi.org/10.1007/978-3-319-26829-3_1
Vásquez Zamora, L. G., Herrera Vinelli, I. P., Cobeña Talledo, R. A., y Peralta Beltrán, A. R. (2023). Gestión del proceso de innovación de las prácticas de enseñanza en instituciones educativas. RECIMUNDO, 7(1), 468-477. https://doi.org/10.26820/recimundo/7.(1).enero.2023.468-477
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Emerging Trends in Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.